מאמן כושר לילדים

מאמן כושר לילדיםכשזה מגיע לילדים שלנו אנחנו רוצים את הטוב ביותר. אימוני כושר לילדים הפכו לפופולריים מאוד בשנים האחרונות, בעיקר עקב העלייה בהשמנה ואורח חיים שנמצא ברובו מול מסכים. מאמן כושר לילדים הוא בעל תפקיד מאוד חשוב – לסגל אורח חיים שונה לילדים עוד מגיל צעיר, בגיל בו הוא מעצבים את האישיות שלהם. אימוני כושר לילדים יכולים להיות החל מהגיל הרך ועד לגילאי 16-17. 

 

במה תורם מאמן כושר לילדים?

אימוני כושר לילדים שונים מאימוני כושר לבוגרים. אימוני כושר לילדים יהיו בעלי מטרה זהה לאימוני כושר סטנדרטיים, רק שכאן הדרך היא שונה. האימונים כוללים שילוב של אלמנטים משחקיים, מיומנויות ספורט, גמישות, כוח והתמקדות בסיבולת. האופן בו נבנית תוכנית אימונים מותאמת לילד באופן אישי על פי המקרה הנוכחי. לדוגמא, אימון כושר יכול להיבנות לחיזוק העצמות פיתוח שרירים, לחיטוב, הורדת לחץ דם, הורדת כמות כולסטרול, שיפור ביטחון עצמי והתמודדות גם מול אתגרים רגשיים. 

איך זה עובד?

כל אימון אורך בין 45 דק' ועד כשעה, המחיר נע בין 80 ש"ח ועד כ-200 ש"ח (אימון יחיד או קבוצתי). הפגישה הראשונה היא פגישת היכרות בה המאמן מכיר ומעריך את רמת הכושר, מידות גוף, הבנה של תחביבים אהובים, היסטוריה בריאותית וכמובן, הגדרת יעדים. הפגישה הראשונה היא בליווי הורה כמובן. האימונים בדרך כלל משולבים באימוני אירובי, משקולות ופעילויות אחרות בהתאם למטרות שהצבנו לעצמנו בפגישה הראשונה. האימונים מתבצעים תחת פיקוח כדי לוודא שכל תרגיל נעשה באופן נכון ללא פגיעה בצמיחה. מלבד לכל אלה, הילד מקבל ערך נוסף חשוב מאוד והוא משמעת עצמית והגשמת יעדים.

 

איך הופכים כושר למשהו כיףאיך הופכים כושר למשהו כיף?

הדור של היום הוא מזמן דור שונה לחלוטין מאיך שאנחנו בתור הורים גדלנו. היום הילדים חוזרים הביתה מבית הספר ויש הולכים למסכים. גם מערכת החינוך לא מעניקה לילד את מה שהוא צריך מבחינת פעילות גופנית ולכן, התפקיד שלנו בתור הורים הוא להנחיל לילד את החשיבות של ספורט וגם להראות להם שזה לאו דווקא "מטלה". הנה כמה טיפים להפוך ספורט למשהו כיף:

  • משחקים – מאמן כושר לילדים חייב להיות מקצועי ולדעת שהתהליך שהוא מעביר את הילד צריך להתחיל בשינוי תפיסה. לספורט בגילאים הצעירים אין תדמית חיובית ולילדים לרוב אין ידע באמת עד כמה זה חשוב. לכן, שינוי התפיסה אותו מעביר המאמן את הילד צריך להיות בהתאם לילד – להפוך את הספורט לדבר כיף מאשר חשוב. שילוב משחקים ותחרויות במהלך האימון משפרות את התדמית החיובית בעיניי הילד כלפי פעילות גופנית. 
  • פעילות משפחתית – אם תערבו את כל המשפחה בפעילויות ספורטיביות הילד ירגיש הרבה יותר בנוח. יש היום כל כך הרבה אפשרויות לשילוב ספורט ומשפחה. גם אימון כושר אישי יכול להיות בשיתוף עם אחד ההורים. הפעילות המשפחתית גם מגבשת וגם תורמת מאוד לתהליך.
  • תחרותיות – כולם אוהבים תחרות, לא משנה באיזה גיל. התחרות יכולה להיות ביניכם ובין הילד, בין האחים, חברים וכד'. היתרון הגדול הוא שניתן לדרבן את הילד לספורט בכל שעות היום, אפילו אם זה אומר ריצה בפארק ביחד ולראות מי סיים ראשון, שכיבות סמיכה בבית ועוד. 
  • הטבות – הרבה לא מאמינים שזו שיטת חינוך נכונה, אבל בעינינו אם עושים את זה השיטה מועילה. אתם צריכים למצוא דרך לדרבן את הילד שלכם להמשיך בפעילות ספורטיבית מלבד לאימון כושר. אחת הדרכים היא למצוא תחביב שהוא אופן ולתת לילדים "הטבות" הקשורות בתחביב. לדוגמא, אם הילד שלכם אוהב לרכב על אופניים, תתחדשו באופניים חדשות עבורו. כמו כן לגבי משחקי כדור, סקטבורד ועוד. במקרים מסוימים גם היינו ממליצים להמיר את ההטבות לתחביבים שאינם קשורים בספורט שעדיין ידרבנו את הילד להמשיך בשגרת חיים בשילוב ספורט.

האם זה מסוכן?

כולנו מכירים את המיתוס המפורסם שאומר שאימוני כושר ובמיוחד משקולות פוגעים בתהליכי הגדילה של הילד. המיתוס הזה הוא כמובן לא נכון וההפך הוא הנכון. אימוני כושר לא פוגעים בצמיחה אלא אפילו מביאים להתפתחות משמעותית של יכולות מוטוריות, ביטחון עצמי ופיתוח גוף. עדיין, יש להתאים את האימון בהתאם לגיל הילד. אימונים מתחת לגיל 6 צריכים להיות עדינים יותר ולרוב מה שיתאים הוא שחייה. בכל אופן, עם מאמן כושר לילדים מקצועי אתם יכולים להסיר מליבכם את החשש הזה.

 

מתי נכון להתחיל?

המחשבה הראשונה היא להתחיל אימוני כושר במצב של משקל עודף. המחשבה היא נכונה, אבל לא רק כאשר יש משקל עודף נכון להתחיל בתהליך. משקל עודף יכול בהחלט להשפיע על הרבה דברים מעבר לבריאות ונכון יהיה לפנות לאיש מקצוע שעובד עם ילדים. מאמן כושר לילדים מוסמך מתאים גם למצבים אחרים עם זאת:

  • בעיות מוטוריות – מאמן כושר לילדים מוסמך יוכל לשפר את היציבה עבור ילדים עם בעיות בשיווי משקל. לכל ילד יש קצב שונה, אבל כאשר מזהים בעיה מוטורית חשוב לפנות לאיש מקצוע שעובד איתו בתרגילי קורדינציה, יציבה וגמישות מקרים מסוימים.
  • גוף ונפש – ההשפעה של הגוף שלנו על הנפש היא ישירה בכל גיל. חוסר ביטחון עצמי יכול להיות מושפע מגורמים רבים, וכאשר אתם מזהים בעיה רגשית אצל הילד שלכם אימון כושר ייעודי מאוד יכול להועיל בתהליך. לא מדובר רק על ספורט, אלא על יצירת קשר עם אדם שמבין לליבו.

 

צעד אחרי צעד

כדי לדעת מה הכי נכון לילד שלכם, הכי חשוב להתחיל בשיעור ניסיון. יש אפשרות לבחור אימון קבוצתי, אימון כושר אישי ותמיד ניתן בסופו של דבר לעבור ממקום למקום. הצעדים הראשונים תמיד קשים אבל כאשר הילד מסתגל לאימונים הוא יהנה בכל פעם יותר.

אימוני כושר לילדים טומנים בחובם יתרונות אין ספור. ותהיה זו טעות גדולה להניח כי רק בני נוער הסובלים מעודף משקל יפיקו תועלת מאימוני כושר קבועים. זה ממש לא נכון. היתרונות כוללים בין השאר גם חיזוק הגוף ושיפור היציבה.

בנוסף, אימון כושר לילדים מעלה באופן ניכר את הביטחון העצמי, כך שאם מדובר בילד מופנם מאוד, ביישן או אפילו חרד, אימון יוכל מאוד להועיל. עוד התגלה כי פעילות גופנית מסודרת מוסיפה משמעת וגם מסייעת לסובלים מבעיות שינה, היפראקטיביות, לחץ ואפילו חרדת בחינות.

אז למה אתם מחכים? תנו לילדים מתנה גדולה לחיים ורשמו אותם לאימון כושר. ואם רוצים, אפשר גם להצטרף לאימונים בהדרכה של מאמן אישי, אימונים מיוחדים ומשותפים – להורים ולילדים.

משחקי כדור זה לא מספיק

אם אתם חושבים שפעילות זה סוג של מטלה, זה ממש לא נכון. ילדים מטבעם אוהבים ונהנים מפעילות גופנית, אפילו מאוד. זה תמיד היה נכון אבל בשנים האחרונות מגלים רבים התמכרות לא בריאה לטכנולוגיה. לא שטכנולוגיה זה רע, אבל ילדים שמשתמשים יותר מדי במכשירי המובייל, שבוהים במחשב או בטלוויזיה משמינים ומתנוונים.

אתם יודעים מה? אפילו אותם ילדים שמשחקים מפעם לפעם במשחקי כדור כדוגמת כדור יד, כדורסל, כדורגל וכיוצא באלה עדיין לא נמצאים בכושר שיא.

משחקי הכדור מזניחים לא מעט קבוצות שרירים ואפילו כדורגלנים או כדורסלנים מקצועיים, לצורך הדוגמא, נוהגים לקיים אימוני כושר כגון אימוני כוח, משקולות או סיבולת. אז סביר להניח שגם הילדים שלכם ירוויחו הרבה אם יתחילו להיכנס לכושר ובהקדם.

ילד שמן הופך למבוגר שמן

בעיית עודף המשקל מופיעה במלוא חריפותה בקרב מבוגרים. אפילו מי שלא היו ילדים שמנים מגלים בגילאי השלושים פלוס כי הגוף וחילוף החומרים משתנים. חייבים להתאמן בכדי לרדת לשמור על המשקל, שלא לומר ירידה או צמצום היקפים. אבל לרוע המזל אנו רואים כי יותר ויותר ילדים נמצאים ברמה כזאת או אחרת של עודף משקל, לפעמים גם עודף משקל קיצוני.

חשוב להפנים את מה שהמדענים גילו והרופאים מאשרים – אחוז גדול מאוד של מבוגרים שמנים היו בילדותם ילדים שמנים. אז גם ההורים שסבורים כי "עודף משקל" בתינוקות או בפעוטות היה דבר "חמוד" צריכים לקחת זאת לתשומת ליבם. אימון כושר לילדים מעלה באופן חד משמעי את הסיכוי שהילד יגדל להיות גם מבוגר בעל משקל תקין ואין כמו משקל תקין בכדי להבטיח חיים בריאים יותר.

אימונים אישיים או קבוצתיים

היצע אימוני הכושר לילדים בימינו רחב במיוחד. זהו אות וסימן לכך כי הרבה מאוד הורים ובוודאי גם הרבה מאוד ילדים כבר מבינים שאימונים זה חשוב. ולא חייבים לרצות להיות ספורטאים מקצועיים או לשאוף להיות בעתיד שרירנים או אולי דוגמניות. זה ממה לא העניין. לכל ילד יכול להיות אימון שיתאים לו יותר מאחרים.

יש ילדים שמתחברים מאוד לאימון בחדר הכושר. כמובן שהאימון צריך להיות מותאם לילדים ולהתבצע תחת עיניו הפקוחות של מאמן. יש ילדים שמעדיפים להתאמן בפרטיות, עם מאמן אישי שפוגש אותם בגינה או אפילו בחוף הים.

יש מאמנים אישיים שמציעים גם אימונים בקבוצות קטנות וכן אימונים משולבים לילדים ולהורים. אם הילד מגלה נטייה לכך ניתן לרשום אותו לקבוצות רכיבה על אופניים או לאימוני ריצה. אימון כושר יכול להיות משולב גם בפעילויות כדוגמת אימוני קיקבוקס או אומנויות לחימה אחרות. אז גם אם הילד שלכם ניסה אימון כזה או אחר ולא נהנה, אל ייאוש. חפשו ומצאו עבורו סוג אחר של אימון.

מאמן כושר לילדים
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.