אימון לשחקני כדורגל

בכל ענפי הספורט השונים נדרשת התמדה בכדי להגיע להישגים. בכל ענף ספורט נדרשים אימונים פונקציונליים מסוגים שונים. כמו כן נדרש ביצוע תרגילים שנועדו על מנת לחדד את היכולות ואת הכושר לביצוע תרגילים או ביצועים ממוקדים, במגרש.

גם אימון לשחקני כדורגל כולל סוגים שונים של תרגילים והרבה עבודה, על מנת לאפשר לשחקן להגיע לביצועים מקסימליים בזמן המשחקים. שחקנים ברמות הגבוהות ביותר בהחלט לא זקוקים אך ורק לאימונים שכוללים סוגי בעיטות לשער, נגיחות, בלימות.

כל אלה חשובים, בוודאי וללא כל ספק, אבל הפעם נתמקד בעיקר בחשיבות האימונים הדרושים לצורך שיפור הכושר הגופני מבחינת סיבולת וכוח. אלה הם האימונים שמאפשרים לשחקן להוציא את המקסימום מגופו וכל זאת, תוך הקטנת הסיכונים לפציעות בזמן משחק.

אימון לשחקני כדורגל לשיפור הסיבולת

אחת האמרות הידועות בענף היא ש"כדורגל משחקים 90 דקות". כל מי שנסה לרוץ הלוך וחזור במשך 90 דקות ללא אימון מקדים יגלה עד כמה שהדבר קשה ולמעשה אפילו בלתי אפשרי. אז למרות שבמהלך משחק בודד נדיר כי שחקן אחד יתרוצץ וירוץ במשך שעה וחצי, חשוב מאוד לעבוד על אימוני סיבולת.

מבחינה פיזית, נדרשים שחקני כדוגל להופיע למשחקים ולאימוני טכניקה כאשר מצופה מהם לבצע מגוון פעולות הדורשות מאמץ. שחקן צריך לעבור מריצה קלה לריצה מתפרצת ויש הרבה הזדמנויות שבהם משלבים לזמן מה פעילות בעצימות גבוהה. אימון סיבולת יכול לכלול מגוון ריצות, קצרות וארוכות, אולם ניתן לייעל אותו אם מוסיפים דרכים נוספות, יותר משוכללות.

בין היתר מומלץ לשלב אימוני סיבולת עם תרגילים שונים בכדור. למשל, מבצעים שיתוף פעולה בין 2 שחקנים שרצים האחד מול השני, במקביל. בכל כמה צעדים מוסר השחקן הראשון (בידיו) את הכדור לעבר ראשו של השחקן השני ואילו השני מחזיר את הכדור בנגיחה.

ניתן לשלב צורת תרגול כזאת בליווי של מאמן המורה מתי המתאמנים יגבירו מהירות. כמו כן, חשוב לשלב מגוון סגנונות ריצה המדמים קצבי ריצה שונים המקובלים במשחקים. עוד דבר שחשוב לתרגל – לא רק ריצה לפנים אלא גם ריצה לאחור.

עוד דבר: כדאי לשלב באימוני סיבולת דילוגים וקפיצות וכן תרגולי סמוך קום. כמו כן, שילוב של ריצה עם תרגול של מסירות וכמובן עבודה עם עזרים כגון דלגיות או אימוני ספינינג יועילו מאוד.

אימון לשחקני כדורגל לשיפור הכוח

הכדורגל המודרני מצריך מהשחקן להפעיל לא מעט כוח בזמן המשחק. ולא רק זאת – שיפור הכוח הפיזי גם מסייע לפעילות דייקנית ומוריד את הסיכוי לפציעה. אימוני כוח יש לקיים באופן סדיר, כאשר לקראת תקופות עמוסות במשחקים יש להוסיף אימוני כוח לפי הצורך.

באימוני הכוח יש לשמור על מינון נכון בעבודה על מגוון קבוצות שרירים. המטרה היא לא רק לאפשר יותר כוח מתפרץ אלא גם לחזק את השרירים התומכים במפרקים וכך למנוע פציעה. חשוב להתייחס לביצועים של כל שחקן בזמן משחקים או אימונים הטכניים, על מנת לחזק את נקודות החולשה.

בין היתר, חשוב לבצע אימוני משקולות, ניתן להיעזר בעזרים כגון רצועות גומי לאימון, ביצוע סקווטים, כפיפות מרפקים, תרגילי בטן. עוד נחוצים תרגילים לחיזוק הגב והרגליים.

אימון לשחקני כדורגל לשיפור המיומנות

לצד אימוני הכושר, ישולבו גם אימונים לשיפור המיומנות הטכנית. יתורגלו שיטות שונות של מסירות, מקרוב ומרחוק. יתורגלו בעיטות לשער, עצירות של שחקני יריב, ניתורים עם הכדור או ללא הכדור, נגיחות. גם באימונים מסוג זה, יש לשים לב לדופק של השחקנים, המלמד עם עצימות האימון ועל הדגשים שיש לתת באימוני סיבולת וכוח משלימים.

אימון לשחקני כדורגל
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.