אימון ריצה ראשון

אימון ריצה ראשוןאימוני ריצה הם האימונים המהנים ביותר, על כך יכול ולא יסכימו איתנו לא מעט מהאנשים, ובכל זאת דעו כי עם היכרות האימון המיוחד הזה, גם מתגבשת ההבנה. למי מאיתנו שאיננו בכושר סביר שאיננו מבין את הבהלה אחר הזהב. ואמנם, נכון כי אימון ריצה ראשון הוא בדרך כלל לא מהנה במיוחד, אך לאחר התמדה והסתגלות, מתחילים לגלות את הכיף שבדבר. כאן, רצוי לציין, כי עדיף להתחיל להתאמן בריצה בליווי מאמן כושר אישי, אשר ילווה אתכם יד ביד בתהליך, והוא לחלוטין יכניס בכם חשק להיכנס לעניינים. 

נכון כי אותה תחושה תחילת אימון ריצה ראשון יכולה להיות מעט מאתגרת. הרגליים מתחילות לכאוב, הנשימה אט אט מכבידה, כאבי גוף מופיעים והמחשבות רצות. בשלב הזה רבים האנשים שמבקשים לפרוש עוד טרם התחילו, וחבל. על מנת להסתגל לעולם הריצה וממש ליהנות ממנו חשוב מאד להתמיד, ובעיקר- להקשיב למאמן שלכם. לאחר אימון ריצה ראשון יבוא אימון ריצה שני, ולאחר מכן השלישי וכבר ברביעי תוכלו לראות את השיפור שבמוטיבציה שלכם ובראייה שלכם, רק תנו הזדמנות אמיתית. מדובר ללא ספק במשימה אפשרית, שככל שתיעשה בצורה הדרגתית ונכונה לכם, תקבלו את ההכוונה הנכונה, ותתאהבו בתחום הספורט המדהים הזה.

מה חשוב לדעת טרם אימון ריצה ראשון

טרם אימון ריצה ראשון יש להתכונן כראוי, ובראש ובראשונה להבין כי מדובר בתהליך שיש לעבור על מנת להגיע למקום אליו שואפים. יש שחושבים שבתנועת מטה קסם ניתן להגיע למנוחה והנחלה ברגע אחד, ואולם, לא כך הדבר, בפרט לא באימוני ריצה. על מנת להגיע לתוצאות, ישנו תהליך שהגוף צריך לעבור, בהדרגתיות ובביטחה.

בין הדברים החשובים שיש לדעת הוא את המוכנות והרצון לשנות הרגלים. בין אם הרגלי תזונה, הרגלי עישון שיש למגר כליל או לפחות חלקית, הרגלי פעילות גופנית יומיומית ועוד. יש לבוא במוכנות אמיתית לכך ולרצות להתמיד ולבצע לפחות שניים- שלושה אימוני ריצה בשבוע. לצד זאת, יש גם להיות במוכנות לכך שבנוסף לאימוני הריצה יש לבצע גם אימוני קלילים יותר על מנת להרגיל את הגוף, כמו הליכות, מתיחות ועוד.

עוד נתון חשוב במיוחד הוא הצורך להיבדק על ידי רופא טרם אימון ריצה ראשון. יש לבצע בדיקה ארגומטרית (אקג במאמץ), אשר מטרתה אישור האפשרות לעסוק בספורט, בייחוד אינטנסיבי כמו  ריצה.

אימון ריצה ראשון- חשוב לדעת

הגיע הרגע, הגעתם לאימון הריצה הראשון שלכם! כעת, טרם תחילת התהליך עם המאמן האישי שלכם, כדאי לדעת ולהכיר מספר טיפים אשר ייסייעו לכם בדרככם החדשה, להתחיל, להתמיד ולהתרגל.

ראשית, מזון. מדובר בנדבך משמעותי ביותר בעולם הבריאותי. זיכרו כי לפני כל אימון חשוב לאכול, אך במשורה. ומה שתחליטו לאכול חייב להיות נכון, מזין, ולהיאכל בזמן נכון, לא קרוב או רחוק מדי לאימון. ההמלצה היא בד"כ על מזונות מעודדי אנרגיה ואכילתם בטווח של כשעה עד שעה וחצי לפני האימון. המלצות מעולות הן למשל בננה (פצצת האנרגיה הצהובה הידועה), פיתה קלה עם סילאן או דבש, שני צנימי לחם מלא או לבן עם סילאן, דבש ומעט טחינה, שני תמרים עם חופן אגוזים וכדומה. במקביל, יש לשתות מים והרבה אך באיזון, ולהשאיר את מרבית ההזנה במים ללאחר האימון.

חשיבות נוספת ישנה לעניין תדירות האימונים. שכן, על מנת להגיע לכדי תוצאות טובות ורצויות, ועל מנת להצליח להרגיל את גופכם לאימוני ריצה, יש לקחת זאת בחשבון. יש להקפיד על שניים ובעדיפות לשלושה אימונים בשבוע, בתור התחלה. בסיום כל אימון חשוב לבצע תירגולי מתיחות, על מנת למנוע מהגוף להיתפס ולשמור עליו, ובייחוד כמדובר באימון ריצה ראשון. 

טיפ נוסף וחשוב במיוחד: אל תאצו! התחילו בכיף, בהליכה קלה, ואל תגיעו מיד לכדי ריצה מהירה או אינטנסיבית שתגמור לכם את כל הכוח כבר בהתחלה. בייחוד כשמדובר באימון ריצה ראשון יש להקפיד על כך, ובעדיפות להקשיב למאמן המלווה שלכם. הסיבה שנעוצה מאחורי זה היא הרצון שלנו להרגיל את הגוף שלנו לרוץ. אנו רוצים להתחיל בקצב טוב, בהליכה נעימה וקלה ולאט לאט להגביר קצב אך לשמור עליו מתון וממוצע. המבחן הטוב ביותר לבדיקה הוא האם אתם מסוגלים לנהל שיח קליל במהלך הריצה הקלה. ככל שאתם מרגישים צורך או נוטים לבצע הפסקות במהלך הריצה, חשוב שאותן הפסקות לא יהיו בעצירה מוחלטת. חשוב לדאוג כי ההליכות בין המקטעים יהיו דינאמיות ולצד זאת מהירות. 

ולסיום, כמובן שכאן חשוב להגיד, שככל שתתמידו להקשיב למאמן האישי שלכם, כך תוכלו להצליח לעשות זאת יותר טוב וכמובן לקבל תוצאות רצויות מהר יותר. תוצאה אידיאלית היא מכלול של נתונים שיש לשמור עליהם במהלך אימוני הריצה שלכם, והעדיפות היא לתת לאיש מקצוע מנוסה ללוות אתכם בתהליך. אם אתם בדרככם לתחילת התהליך או אם ביצעתם זה מכבר אימון ריצה ראשון, חשוב לזכור דבר אחד חשוב במיוחד שיוביל אתכם לכל אורכו של התהליך והוא- ליהנות.

אימון ריצה אישיבין אם מתמידי הריצה הותיקים, או אלו שמעוניינים להתחיל להנחיל את ההרגל הנפלא הזה בחייהם, לא חשב לקחת אימון ריצה אישי. אימון ריצה אישי הוא חווית ריצה מסוג אחר, נעימה יותר וטובה יותר, הליווי צמוד יותר ובהתאמה גם התוצאות טובות יותר ומהירות יותר. אין כל ספק שתחום הריצה הוא תחום אשר פשוט עושה חשק להיכנס לעניינים. מי מאיתנו לא מכיר את התחושה שבתחילת אימון הריצה הראשון, כאשר הרגליים מעט כואבות, הנשימה הופכת כבדה עם כל קילומטר, המחשבות על להפסיק רצות בראש. זהו הרגע בדיוק בו אנו זקוקים להכוונה ולזריקת מוטיבציה, מה שאימון ריצה בהכרח יעניק לנו. על ידי אימון ריצה תוכלו לתרגל את אימון הריצה כמו שהוא באמת, לראות אותו בצורה אחרת, ליהנות ממנו משמעותית ולהגיע לתוצאות.

חשוב לדעת שבריצה, כמו בכל תחומי הספורט האחרים אבל בייחוד בריצה, חשובה מאד ההדרגתיות שבאימון לצד ההתמדה, שני אלו יחד ולחוד. באמצעות אימון ריצה אישי תוכלו לתת לשני אלו את המקום המדויק להם ולהתחיל להנחיל בהצלחה את אימוני הריצה בחייכם. את הכניסה בהדרגתיות לצד ההתמדה יש לעשות בליווי מאמן אישי, אשר יספק לכם את כל ההכוונה הדרושה ומצד שני, ידע לעורר בכם מוטיבציה כשצריך, מה שחשוב לא פחות ואף לעיתים יותר מהכל.

אימון ריצה אישי- כיצד נתחיל?

לפני שמתחילים, חשוב להכיר כמה נתונים טרם תחילת כל תהליך אימון ריצה. זאת על מנת להגיע בביטחה למקום אליו אתם שואפים. חשוב לזכור! לא ניתן, במטה קסם, להגיע לפוזיציה של אצן מנוסה בהושטת יד, מדובר בעבודה קשה, הדרגתית ותירגול מסיבי. על כן, יש לתת לגוף לעבור את התהליך שהוא צריך לעבור על מנת להגיע למקום מבטחים. ככל שלא תמהרו, תקשיבו לגוף ובייחוד למאמן האישי שלכם, תוכלו להגיע למקום הרצוי עליכם יותר בקלות ובמהירות. 

בתחילת כל תהליך אימון ריצה אישי המאמן האישי שלכם יכין אתכם לתקופת ההסתגלות הראשונה. את תקופה זו תוכלו לעבור בהנאה אמיתית אם רק תרצו בכך, ובעיקר אם תקשיבו היטב למאמן שלכן. בסופו של דבר, זה ישתלם, והתוצאות לא יאחרו להגיע, ואף מהר משחשבתם.

דבר נוסף, טרם תחילת כל תהליך אימון ריצה אישי, תצטרכו לרצות ולהיות מוכנים לשנות הרגלים. כאן נכנסים הרגלים כמו הרגלי תזונה, הרגלי עישון שיש למגר כליל או לפחות חלקית, הרגלי פעילות גופנית יומיומית ועוד. לצורך הדוגמה,תצטרכו להיות מוכנים לכך שדרושה מכם התמדה בת לפחות שניים- שלושה אימוני ריצה בשבוע לכל הפחות. לצד זאת, יש לשלב אימונים קצרים ופשוטים יותר כמו הליכות, מתיחות וכדומה. הכל כמובן, לפי הדרכת המאמן האישי שלכם.

טרם תחילת כל תהליך אימון ריצה אישי, ידריך אתכם המאמן האישי שלכם להיבדק על ידי רופא, ולבצע בדיקה ארגומטרית (אקג במאמץ). מטרתה של בדיקה זו היא לאשר לכם באופן סופי, בפן הבריאותי, שאכן מותר לכם לעסוק בספורט, בייחוד אינטנסיבי כמו אימון ריצה אישי.

קראו עוד: איך לבחור נעלי ריצה?

אימון ריצה אישי- היכונו היכונו!

בשעה טובה נרשמתם לתהליך אימון ריצה אישי והתחלתם לרוץ! כעת לפני תחילת התהליך עם המאמן האישי שלכם, חשוב מאד שתכירו מספר טיפים חשובים שיסייע לכם בתהליך. אותם כמובן תקבלו בהרחבה גם מהמאמן האישי שלכם. מטרתם של אלו להוביל אתכם בביטחה לדרך החדשה על מנת להגיע לתוצאות טובות ומהירות יותר.

תחילה, מזון. כולנו יודעים כמה מזון חשוב על מנת לספק לגופנו אנרגיה, ולצד זאת, טרם תחילת כל אימון ריצה אישי חשוב להקפיד שלא להאביס את הגוף יתר על המידה. וכן, שעל מ זון זה להיות נכון ומזין ובזמן הנכון שלפני האימון. על כן, ההמלצה היא לאכול דבר מזון קל, כשעה עד שעה וחצי לפני האימון. המלצות מעולות הן למשל בננה, אשר מעולה טרם האימון, חצי פיתה בתוספת סילאן או דבש, שני צנימי לחם מלא או לבן עם סילאן, דבש ומעט טחינה, שני תמרים עם חופן אגוזים וכדומה. בנוסף לכך, חשוב לשתות מים טרם האימון אך באיזון, ולא צמוד מדי לאימון.

טיפ נוסף וחשוב הוא להתחיל כל אימון בהליכה קלה, מה שכמובן יודרך בצורה הטובה ביותר על ידי המאמן האישי שלכם במהלך האימון. זיכרו, על מנת להרגיל את הגוף שלנו לרוץ, אנו צריכים להתחיל לאט אבל בטוח באמצעות הליכה נעימה וקלה. לאחר מכן, קצב הריצה האידיאלי הוא ריצה קלה ולא אינטנסיבית מדי, כלומר לא מלובה באנרגיה. זאת על מנת להרגיל את הגוף לרוץ, ועל כן יש לתת על כך דגש רחב. ההפסקות במהלך הריצה, אם ישנן כאלו, חייבות להיוית דינאמיות, כלומר ללא עצירות, ומהירות. לסיכום, ישנה חשיבות רבה לריצה קלה ולא מואצת מדי, על מנת לשמור על הגוף ועל הנפש ולהגיע לתוצאות טובות. בסיום האימון דאגו לעשות מתיחות, ישנה לכך חשיבות עליונה על מנת שתוכלו להמשיך בתהליך לאורך זמן ובהנאה. 

אימון ריצה ראשון
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.