אימון שחייה למתחילים

אימון שחייה למתחיליםבואו נדבר על אימון שחייה, כמה חשוב ומשמעותי האימון בעבורנו, בעבור הגוף ועבור הנפש. שחייה, להבדיל מענפי ספורט אחרים רבים, הוא אחד מסגנונות הספורט היותר פופולאריים, אלה שמרבית האנשים יותר אוהבים לאהוב, והרבה יותר קל להם להתחבר אליהם. כעת, נשוחח גם על המהות הבריאותית של האהבה לשחייה. ישנן ארבע סיבות מרכזיות המנציחות את היתרונות של אימון השחייה לגוף. האחת, אימון השחייה עובד על קבוצות שרירים שונות, לטווחי זמן ארוכים, ומצד שני כמעט ואיננו מאפשר פציעות. הסיבה השנייה, כמעט ולא ניתן להשתעמם! שכן, ישנו מגוון רחב מאד של סגנונות שחייה. וסיבה שלישית, הבריאות בהוויתה: אימוני השחייה משפרים באופן משמעותי את פעילות מערכות הגוף השונות, בהתאם לכך משתפרים ביצועי הגוף. והסיבה הרביעית והחשובה, ישנו אימון שחייה למתחילים, למתקדמים, לותיקים ולמעשה- ממש לכולם!

אימון שחייה למתחילים- התחלנו

חשוב לבדוק טם מתחילים להתאמן, מספר קריטריונים חשובים. ביניהם, כיצד לבחור את בית הספר המקצועי והנכון לכם, באיזה ציוד יש להשתמש וכיצד להתכונן ועוד. מעבר לכך, ישנן גם הכנות מנטליות שחשובות לא פחות מההכנות הפיזיות. הראשונה בהן למשל, יצירת מטרה אישית, והבנה להיכן רוצים להגיע- האם מדובר באימון לשם הכיף וההנאה בלבד או שמה מדובר בתהליך לחיטוב הגוף ושמירה על בריאות וכדומה. זאת מאחר שכל מטריית השחייה שלנו תשתנה בהתאם לסיבה, ולכן יש לעשות זאת נכון. את תכנית האימונים שלכם יבנו האנשים המקצועיים שתבחרו, מה שמביא אותנו לעסוק בפתירת השאלה הזו.

שאלה זו בדבר בחירת המאמן הנכון ובית הספר המקצועי ביותר היא שאלה חשובה במיוחד. חשוב לבחור מאמן מקצועי אשר יהיה קשוב לך, ויבנה עבורך תכנית אימונים מסודרת, ויהיה רתום למטרה לא פחות ממך. במיוחד הדבר חשוב כאשר מדובר במתחילים. התמיכה שאנו מקבלים ונקבל מבית הספר ומהמאמן שלנו בפרט יכול לשנות ואכן ישנה לחלוטין את אופי האימון ותוצאותיו לטווח הקרוב והרחוק כאחד. מעבר לכך, כן ישנה חשיבות למיקום בית הספר וזמני האימון המתאימים ללו"ז הספציפי שלך, אמנם אלו אינם בחזקת "דיל ברייקר" אם מצאת את המקום המושלם והוא איננו עונה על קריטריונים אלו.

ולשאלת הציוד הנדרש, כאן חשוב להבין האם יש צורך לרכוש ציוד, או לאו, ואם כן מהו והיכן. כמובן, שלא תמיד תהא שאלה זו על הפרק, בייחוד לא באימון שחייה למתחילים. אך לעיתים היא לחלוטין יכולה לשנות את ההיערכות שלכם מקצה לקצה. כך למשל, באימוני שחייה מסוימים יעלה הצורך ברכישת ציוד כמו פולי, כפות, סנפירים  או גלשן, כאשר הציוד ישתנה כמובן בהתאם למטרת האימון. 

ביצעתי את כל ההכנות הנדרשות! מה עכשיו?

באימון שחייה למתחילים (ולעיתים גם לא למתחילים, אבל אל תגלו) יכול להיות קשה מעט לשלב את אימון השחייה בחיי היום יום, לפחות בהתחלה. כאן חשוב להבין ולתרגל מספר אפשרויות שיעזרו לך להיכנס יותר ל"זון". הראשונה היא כאמור להתחבר למקום המנטלי ולהבין מהי באמת הסיבה שלך, למה להתחיל. ברגע שנבין זאת, ונציב את המטרה מול עינינו בצורה מפורשת, יהיה הרבה יותר קל לפעול. 

עוד נסיבה שיכול לסייע משמעותית היא כמובן בית הספר ובפרט המאמן האישי שלך. בית ספר טוב ומקצועי המתאים לך, ובפרט מאמן טוב ומקצועי, יעניק לכם את המסגרת הנכונה, את התמיכה הנכונה, ויעזור לכם לבסס בעצמכם המשמעת הנכונה. עוד סיבה בגינה הבחירה בבית ספר טוב היא מאד משמעותית. לצד זאת, אל נשכח שמאמן טוב יעניק לך את הדגשים הנכונים והמקצועיים לשיפור הטכניקה והסגנון שלכם, שישפר לכם משמעותית בהתאמה את התוצאות. ככל שישופרו התוצאות, יהיה לכם קל הרבה יותר להמשיך ולהתמיד.

אימון שחייה למתחילים הראשון שלךהגענו לרגע האמת- אימון שחייה למתחילים הראשון שלך

הגעתם לרגע האמת, אתם מוכנים ומזומנים ומתרגשים להתחיל. רכשתם את הציוד הנכון, חליפת השחייה או בגד הים שאהבתם והגיע הרגע לקפוץ למים. כאן חשוב לזכור, מטרת האימון הראשונה שלכם היא לא להצליח לצלוח את הבריכה בצורה המושלמת ביותר, אלא להתחיל לבנות את הכושר הגופני שלכם. בין אם אתם שחיינים מתחילים, או שאינכם בכושר כלל בכל תחום אחר, ככל הנראה אימון שחייה למתחילים הראשון שלכם לא יהיה קל עבורכם. לכן, דעו כי זה בסדר, ואתם ללא ספק בדרך הנכונה. הגוף צריך להתרגל, וגם הנפש. 

אז התחלנו את האימון בשעה טובה, וכעת עלינו לזכור כי תחילה יש לבצע שחייה בת 100 מטר בארבעה קטעים. בין כל קטע נעצור למנוחה ונמדוד נשימות. כמובן שלאורך כל הדרך, יהיה עימכם המאמן הצמוד שלכם וזה הרבה יותר נעים ממה שזה נשמע.

בשחייה כמו בכל תחום אחר, חשוב להבין שמדובר באימון מבוסס תירגול והרגל. ככל שנתרגל, ונבסס זאת כהרגל בחיינו, כך בהתאמה הגוף יתרגל ויתחיל לדבר אלינו בשפה הנכונה. בגדול, טווח האימונים הנכון על מנת ליצור זאת הוא התמדה של שלושה עד חמישה פעמים בשבוע. אם קצרה ידכם ויש באפשרותכם להתמיד כשתי פעמים בשבוע, זה גם בסדר. הדבר החשוב ביותר הוא: ליהנות. תיהנו מהאימון, תזכרו ליהנות, כך תוכלו להתמיד,, והתוצאות כבר יגיעו מעצמן.

אימון שחייה למתחילים
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.