אימוני ריצה בהריון

אימוני ריצה בהריון

מי מכן, נשים בהריון, אשר אוהבות לרוץ, או אולי חושבות להתחיל לשמור על כושר ולרוץ דווקא בתחילת הריון, מאמר זה בדיוק בשבילכן. אנו כאן על מנת למגר את הדעה הרווחת ולהגיד שבהחלט אפשר ואף רצוי לבצע פעילות גופנית, בפרט ריצה, בהריון, כמובן שבדרכים הנכונות לכך ובהכוונה וליווי מקצועי. אימוני ריצה בהריון יתרמו באופן משמעותי לאם ולעובר, לבריאות ולנתונים הפיזיולוגיים והמנטלים כאחד.

חשוב להכיר שכמו בכל אימון ריצה שמתרגלים בתחילה, ונכנסים לאיבו, חשוב לשמור על החוקים והכללים, לבצע זאת בהדרגתיות ולהקשיב לליווי ולהכוונה של המאמן האישי שלכן. כך למשל, באימוני ריצה בהריון, אפשר לבצע במחצית הראשונה של ההריון. חשוב להבין, הפעילות הגופנית במהלך ההריון מומלצת במיוחד, פשוט יש לקחת בחשבון את הנתונים שיש לשים אליהם לב.

אימוני ריצה בהריון- כיצד לעשות זאת נכון?

החיוניות והיתרונות של אימוני ריצה בהריון הם רבים במיוחד עבור הבריאות. פעילות גופנית שכזו בהריון מונעת סתימות בכלי דם, שורפת קלוריות ומשפרת את התחושה הפיזיולוגית והמנטלית בגוף ובנפש. כמובן, שמאחר שכשאישה בהריון מתרחשים בגופה שינויים פיזיולוגיים עצומים, שכוללים בין היתר עליה של 50% בנפח הדם, עלה בעבודת הכליות ובתפוקת הלב. ועוד שינויים רבים, יש לשים לב לנתונים. והרי, כל השינויים המתרחשים בגוף מאפשרים לו הזרמת דם ביתר לרחם,  ולכן ישנו עומס על הגוף ויש לקחת בחשבון את ההכוונה והליווי של המאמן האישי שלך.

נשים אשר רגילות זה מכבר להתאמן ובפרט לרוץ, סביר שרגילות להתאמן בעצימות בינונית ובעצימות  גבוהה, ולכן אין כלל בעיה בעבורן להמשיך לרוץ גם עד השבוע העשרים של ההריון. וכן, ניתן לבצע לצד זאת פעילות גופנית נוספת כמו רכיבה, ספינינג ועוד, לפי הדרכת המאמן האישי. כאן, מגיע תפקידו העיקרי של המאמן האישי שלך והוא שמירה על הנתונים הפיזיולוגיים שלך, כמו למשל, יש לשמור על הדופק שנתונו יהיה בין 150-155. לאחר השבוע העשרים, עולה הצורך של הרחם שלך בדם והזרימה מתגברת, ולכן סביר להניח שכאן יהיה עלייך להפסיק את הפעילות האינטנסיבית ולעבור לפעילות גופנית מתונה יותר כמו שחייה למשל. כמובן, שוב, בהתאם להדרכת המאמן האישי.

אם את מתחילה, ומעוניינת לשמור על כושר עם תחילת הריון, החשיבות שבליווי צמוד של מאמן אישי עולה משמעותית. כאן, יהיה עלייך לבצע את כל הבדיקות הדרושות ולהקשיב באדיקות למאמן שלך. סביר להניח שמקטעי הריצה יהיו קלילים, מלווים בהליכות, בקצב מסוים וכדומה. 

בכל מקרה, אם את חושבת להתחיל לרוץ או להתאמן, אל תחששי. עם קבלת ההכוונה הנכונה הכל אפשרי, גם בהריון, ובצורה הטובה ביותר וללא פחד. הפוך מכך, ביכולתם של אימוני ריצה לעודד את המוטיבציה שלנו משמעותית כמו גם את בריאותנו ואת מרבית הנתונים הפיזיולוגיים בגופנו.

אימוני ריצה בהריון- כיצד לעשות זאת נכוןאז איך להתחיל לרוץ?

תחילה חשוב לדעת, דעי כי אימוני ריצה בהריון, במיוחד אם אינך מעורה באימונים כאלו קודם, הם עניין של תירגול. לא ניתן במטה קסם להגיע לתוצאות, ולכן חשוב לגלות סבלנות וסובלנות כלפי המאמן וכלפי הגוף שלך (גם אם ההורמונים קצת מפריעים). זיכרי, מדובר בתהליך שיש לעבור על מנת להגיע למקום אליו שואפים וישנו תהליך שהגוף צריך לעבור על מנת להגיע למקום מבטחים. ככל שלא תמהרי, תקשיבי למאמן האישי, תקבלי הדרכה, ותיהני, תוכלי להגיע בדיוק למקום אליו את שואפת, גם אם מדובר אך ורק בשמירה על הכושר.

כאן חשוב לציין כשאת מתחילה, אל תגיעי בחששות. הממסד הרופאי תומך משמעותית בביצוע פעילות גופנית בהריון, הכל בהתאם לכושר הגופני אשר את מגיעה איתו ולגופך כמובן. מדובר בתרומה משמעותית לבריאותך ולבריאות העובר שלך כאחד. כך למשל, פעילות גופנית סדירה במהלך ההיריון מונעת עלייה חדה מדי במשקל, מה שקורה רבות בהריון. וכן מאפשרת שמירה על עובר בגודל תקין, וכן מסייעת במניעת מיני תופעות מוכרות ולא נעימות בהריון. לדוגמה, עצירות, חוסר מוטיבציה וחוסר מצב רוח. באמצעות אימוני ריצה בהריון תוכלי לשמור על עצמך פיזית ומנטלית כאחד, לשמור על ההריון שלך וממש ליהנות ממנו.

סביר להניח שטרם תחילת אימוני ריצה בהריון, ההמלצה של המאמן האישי שלך תהיה להיבדק על ידי רופא, ולבצע בדיקה ארגומטרית (אקג במאמץ). מטרת הבדיקה הרפואית היא לאשר לך באופן סופי שאכן מותר לך לעסוק בספורט, בייחוד אינטנסיבי כמו אימוני ריצה, בפן הבריאותי.

לסיום, ככל שתחליטי להיכנס לעולם הפעילות הגופנית או לחילופין להמשיך ולהתמיד בו בהריון שלך, זיכרי כי יהיה עלייך לשנות מעט הרגלים על מנת להצליח. בין היתר, הרגלי תזונה, הרגלי אימוני מקדימים (הליכות, מתיחות וכדומה) ועוד. חשוב להגיד, עם מעט רצון ומוטיבציה ניתן להגיע לכל מקום אליו מכוונים, ולכן, אין צורך לחשוש או לפחד, אלא לסמוך על המאמן האישי שלך שידע לתת לך את הידע והכלים הנכונים להצלחה. בסופו של דבר, עם ההתמדה והרצון התוצאות לא יאחרו להגיע, בהיבט הפיזי, המנטלי והריגשי כאחד. מה שחשוב במיוחד במהלך תקופה כמו תקופת ההריון. ומכאן, השמיים אינם הגבול. 

אימוני ריצה בהריון
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.