אירובי בהריון- האם זה מומלץ ואיך עושים את זה נכון?

אין כמעט אישה בהריון שלא שמעה את המשפט ”הריון הוא לא מחלה“. אז זה נכון. הריון איננו מחלה ובכל זאת, לא מדובר בתקופה פשוטה, שכן הגוף חווה אינספור שינויים – פיזיים, מנטליים והורמונליים. מסיבה זו וסיבות רבות אחרות, תקופת ההריון איננה הזמן הטוב ביותר להציב לעצמנו אתגרים הקשורים לירידה במשקל, חיטוב ואיזון, אך עדיין ההמלצה הינה כן להמשיך להתאמן בהתאם ליכולות הפיזיות שלנו. בנוסף, ההמלצה הרפואית הינה לבצע פעילות גופנית הכוללת אירובי בהריון ותרגילי חיזוק ותנועה, גם עבור מי שלא ביצעה זאת לפני כן.

אירובי בהריון הקדמהההמלצה הרפואית הינה לבצע פעילות גופנית הכוללת אירובי בהריון ותרגילי חיזוק ותנועה, גם עבור מי שלא ביצעה זאת לפני כן.

במשך תשעה חודשים הגוף עובר לא מעט שינויים. נשים רבות חוות את אותם שינויים כתסמינים כמו כאבי ראש, מיגרנות, בחילות והקאות, שינויים במערכת העיכול, קשיי נשימה, חולשה, עייפות ועוד. בזמן ההריון, כמות הנוזלים בגוף עולה ונפח הדם גדל בעשרות אחוזים. גם קצב הלב גבוה, זרימת הדם הופכת איטית עם הזמן, וככל שהעובר גדל נוצר מצב של לחץ על הסרעפת, על ידי הרחם, מה שמקשה על תהליך הנשימה. נשים רבות חוות כאבים ולחץ על השרירים של רצפת הגן וכאבי גב תחתון. אז למרות כל זה, ובגלל כל מה שקורה לגוף אירובי בהריון מומלץ מאוד.

אירובי בהריון מה זה נותן?

אירובי בהריון עוזר לשמור על משקל הגוף ומונע עלייה חדה במשקל, שלא לצורך. הוא תורם לשמירה על איזונים ברמות לחץ הדם, הסוכר, הכולסטרול. בנוסף, אירובי בהריון כמו למשל שחיה, הליכה, ריצה קלה וכדומה, עוזר לשפר את זרימת הדם והדבר מפחית את הסיכוי להיווצרות של בצקות שיכולות להקשות מאוד על מהלך ההריון. אירובי בהריון עוזר להפחית את הסיכוי ואף למנוע תהליך של התפתחות דליות ברגליים, מוריד את רמות הסטרס ואת הסיכוי לחוות חרדה ודיכאון. אירובי בהריון מצוין לשמירה על פעילות תקינה של מערכת העיכול, מונע עצירות ותורם לחיזוק השרירים. ממחקרים עולה כי נשים בהריון שביצעו פעילות לאורך כל ההריון או רובו, סבלו פחות מכאבי גב והיה להן קל יותר בלידה עצמה וגם ההריון שלהן עבר יותר בקלות.

אירובי בהריון מיתוסים שחייבים לנפץאירובי בהריון הקדמה במשך תשעה חודשים הגוף עובר לא מעט שינויים.

נשים רבות חוששות לבצע אימוני אירובי בהריון, שכן הן בטוחות כי הדבר עלול להגדיל את הסיכוי להפלה. אז לא. אין שום קשר בין פעילות גופנית ואפילו עצימה בזמן ההריון להפלה. עוד מיתוס שקיים בנושא, קשר לכך שאירובי בהריון מומלץ רק למי שעשתה פעילות גופנית לפני כן. אז לא. גם נשים שלא ביצעו פעילות גופנית לפני שנכנסו להריון, יכולות ואף מומלץ עבורן להתחיל, זאת בהתאם למצב הפיזי והבריאותי, תוך התייעצות עם הרופא המטפל בך. בנוסף, אם יש פעילות שביצעת עוד קודם, תוכלי ככל הנראה להמשיך בה.

מתי בכל זאת כדאי לבדוק האם מותר לי לבצע אירובי בהריון?

במידה וחווית הפלה בהריון קודם, אם את נושאת ברחמך יותר מעובר אחד, אם יש לך תפר בצוואר הרחם, אם חווית בעבר צירים מוקדמים, דימומים או ירידת מים מוקדמת, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל שלך לגבי פעילות גופנית המומלצת עבורך. גם אם את סובלת מלחץ דם גבוה, סוכרת הריון, ההריון שלך נקלט אחרי טיפולי IVF (פוריות) או אם את נוטלת תרופות באופן קבוע, מומלץ לבדוק את הנושא יותר לעומק.

אירובי בהריון מה מומלץ ומה פחות?

הפעילויות האירוביות המומלצות ביותר בזמן ההריון הן הליכה, רכיבה על אופני כושר או שחייה. לא מומלץ לבצע פעילויות המסכנות את האם ויכולות לגרום לנפילה כמו ריצה בשלבים מאוחרים של ההריון, אז הגוף יוצא מאיזון ושיווי משקל ורכיבה על אופני כביש או שטח איננה מומלצת גם כן. גם קפיצות, משחקי כדורה, רכיבה על סוסים, אגרוף וכדומה אינם מומלצים. כל פעילות שיכולה להוביל לעלייה בלחץ התוך בטני כמו למשל כפיפות בטן, אינה מומלצת. הליכה על הליכון יכולה להיות מסוכנת, בשל העובדה שאם פתאום האישה תחווה בחילה, סחרחורת או כל תחושה אחרת, היא עלולה ליפול. מכשיר הקרוסטריינר אינו מומלץ בהריון, שכן הוא מעלה את הדופק בצורה מהירה ודורש מהאישה לעבוד שהגוף שלה מאונך ולכן מומלץ להעדיף מכשירים אחרים, בטח בשליש האחרון של ההריון. החל מהשליש השני, יש להישען על כרית במהלך שכיבה על הגב. גם עבודה עם משקולות חופשיות יכולה להיות מסוכנת ולפגוע באישה. שיעורי מדרגה, אירובי וקפיצות אינם מומלצים, שכן הם מובילים לכך ששרירי רצפת האגן עובדים נגד כוח הכובד. כן מומלץ לבצע תרגילי פילטיס ויוגה, במטרה לחזק את רצפת האגן ואת שרירי הליבה ולהכין את הגוף לקראת הלידה.

טיפים חשובים בזמן שמבצעים אירובי בהריון

  1. הקפידי על לבוש נוחעוד מיתוס שקיים בנושא, קשר לכך שאירובי בהריון מומלץ רק למי שעשתה פעילות גופנית לפני כן
  2. הקפידי לעשות הפסקות ולהתאמן לפי הקצב שלך, הקשיבי לגוף!
  3. שתי הרבה מים במהלך פעילות גופנית וגם אחריה
  4. הקפידי לאכול מכל אבות המזון, אוכל עשיר, מגוון ובריא
  5. תנעלי נעליים נוחות ובטוחות שעוזרות לך לשמור על יציבות
  6. הימנעי מהגעה למצב של חימום יתר בו הגוף מעלה את טמפרטורת הגוף מעל 38 מעלות.
  7. אל תבצעי פעילות גופנית במאמץ יתר.

במידה ואת חשה כי דפיקות הלב שלך אינן סדירות, חווה קוצר נשימה, דימום נרתיקי או ירידת מים יש להפסיק את הפעילות באופן מיידי ולהגיע לרופא שלך. במהלך ההריון חשוב מאוד לחזק את שרירי רצפת האגן במטרה למנוע בריחת שתן וצניחה של האיברים הפנימיים אחרי הלידה. ניתן להצטרף לקבוצה ייעודית בה מבצעים תרגילים ייחודיים לנשים בהריון, מה שיעזור לך לבוא מוכנה ללידה ולשמור על כושר לאורך כל התקופה המאתגרת והלא פשוטה הזו.

מהו אימון יוגה
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.