אירובי למתחילים -רוצים להתחיל להתאמן? כל מה שכדאי וצריך לדעת על אירובי למתחילים

המדריך הבא מתאים לכל מי שעדיין לא מתאמן, אבל חולם לאמץ לעצמו אורח חיים בריא יותר, תזיזתי יותר, אנרגתי יותר. במדריך הקצר הבא נסביר לכם את מה שצריך וכדאי לדעת על אירובי למתחילים כדי שתוכלו להיכנס לכושר בלי להיפצע תוך התמדה בתהליך לאורך זמן. לפני שנתחיל, חשוב להבין כי פעילות אירובית היא כל דבר שבעצם מערב את מערכות כלי הדם, הנשימה והלב, זאת בכדי להעביר אנרגיה לכל השרירים, לזמן יחסית ארוך. יש מגוון רחב של פעילויות אירובית וכמו כן, לכל סוג, ניתן להתאים תכנית של אירובי למתחילים כמו הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, ריקוד, זומבה ואפילו משחקי כדור. לפעילות אירובית יש המון יתרונות, שכן היא עוזרת לנו לשמור על משקל מאוזן, תורמת להפחתת הסיכון לחלות בסוגים שונים של מחלות כמו מחלות כלי דם, מחלות לב, סוכרת, לחץ דם גבוה ועוד.

אירובי למתחילים הכירו דופק מטרה

אחד המושגים הכי חשובים בהיבט של אירובי למתחילים הוא דופק מטרה. למעשה, פעילות באחוזים של בין 70-90 מדופק המטרה,מה שצריך וכדאי לדעת על אירובי למתחילים כדי שתוכלו להיכנס לכושר בלי להיפצע תוך התמדה בתהליך לאורך זמן. נחשבת לפעילות ברמת עצימות גבוהה עד גבוהה מאוד. לעומת זאת, פעילות באחוזים של בין 55-75 מדופק המטרה נחשבת לפעילות בעצימות נמוכה עד בינונית. כאשר אנחנו מבצעים פעילות גופנית אירובית, מה שבעצם קורה לנו בגוף הוא שכמות הדם שעוברת לשרירים עולה ואז קבוצות השרירים השונות בגוף שלנו מקבלות אנרגיה וחמצן. למעשה, ככל שהפעילות הגופנית האירובית שאנחנו מבצעים נעשית בעצימות יותר גבוהה, ככה פעילות הלב גוברת.

איך אבחר פעילות אירובית למתחילים ואיך אתמיד בזה לאורך זמן?

כאשר בוחרים פעילות אירובית למתחילים, יש כמה דברים שצריך להבין קודם כל. יש הבדל בין מתאמנים שכבר ביצעו פעילות גופנית כזו או אחרת, או באים מרקע של ספורט, לבין כאלה שאין להם שום רקע של ספורט, כלומר מתחילים ממש מ“אפס“. פעילות אירובית למתחילים, יש לבחור בהתאם לכמה מאפיינים:

  • מטרות – עליכם לשאול את עצמכם מה המטרות שלכם, שכן אנשים שונים, בוחרים להתאמן מסיבות שונות. יש כאלה שעושים את זה בשביל החברה, יש מתאמנים שעושים את זה במטרה לשמור על הבריאות שלהם, אחרים בכדי לרדת במשקל הגוף ולחטב את הגוף שלהם, יש מתאמנים שבוחרים בפעילות אירובית למתחילים כדי להוסיף פן חיובי לחיים שלהם, שכן לפעילות גופנית מגוון של יתרונות כמו שיפור האנרגיה ומצב הרוח.
  • מה אתם אוהבים – לאחר שהצבתם לעצמכם מטרות, הדבר החשוב ביותר שאתם צריכים לשאול את עצמכם הוא איזו פעילות אתםאחד המושגים הכי חשובים בהיבט של אירובי למתחילים הוא דופק מטרה. למעשה, פעילות באחוזים של בין 70-90 מדופק המטרה, נחשבת לפעילות ברמת עצימות גבוהה עד גבוהה מאוד. אוהבים או יכולים להתחבר אליה לפי האופי שלכם. למשל, שאלות כמו: האם אתם אנשים של טבע או בית, האם אתם אוהבים פעילות יותר רגועה כמו הליכה, או מתחברים למשהו יותר אינטנסיבי כמו אירובי מדרגה, האם אתם יכולים להתחבר לפעילות המשלבת מים כמו שחייה למשל, יכולות מאוד לעזור לכם כדי לבחור את הפעילות ולא רק זה, להתמיד בה לאורך זמן.
  • התייעצו עם מומחים – אחד הדברים שיכולים לעזור לכם להתמיד לאורך זמן, לא משנה באיזו פעילות אירובית למתחילים תבחרו, היא התייעצות ואפילו מעורבות של אנשי מקצוע מהתחום. למשל, תוכלו להתייעץ עם מדריך מקצועי בהתאם לפעילות שמעניינת אתכם ואפילו לבקש שילווה אתכם, לפחות בתחילת הדרך וגם יעזור לכם בבניית תכנית אימונית לכמה חודשים ראשונים. התייעצות עם מומחה תעזור לכם בבחירת הפעילות שמתאימה לכם ולמצבכם הפיזי, ליכולות ולמטרות שלכם! תוכלו גם לשלב את הפעילות הגופנית עם ייעוץ של תזונאית ואז גם באמת להשיג מטרות כמו שמירה על הבריאות וירידה במשקל.

פעילות אירובית למתחילים מה זה בכלל נותן?

אם אתם לא ממש יודעים את היתרונות של פעילות אירובית למתחילים, בהחלט כדאי להמשיך לקרוא. לא רק שפעילות אירובית למתחילים עוזרת לנו להפחית את הסיכוי ואף למנוע מחלות מסוגים שונים, היא גם תורמת במגוון היבטים רבים.

  • מסייעת בהעלאת רמות האנרגיה בגוף – מכירים את זה שאתם מרגישים עייפים כל הזמן, חסרי אנרגיה, חסרי מוטיבציה? פעילותכאשר בוחרים פעילות אירובית למתחילים, יש כמה דברים שצריך להבין קודם כל. יש הבדל בין מתאמנים שכבר ביצעו פעילות גופנית כזו או אחרת גופנית המתבצעת לאורך זמן, יכולה לשנות את פני הדברים לגמרי. פעילות גופנית עוזרת להזרים בגוף אנרגיה והיא גורמת לנו להרגיש עירניים יותר, חדים יותר, ממוקדים יותר.
  • מסייעת בהעלאת מצב הרוח – בזמן שאנחנו מבצעים פעילות גופנית אירובית, מופרשים בגוף שלנו הורמונים המשפיעים על מצב הרוח שלנו ותורמים להעלאתו. פעילות גופנית אירובית למתחילים עוזרת להפחית את הסיכוי לחוות מצבים כמו דיכאון, דכדוך, חרדות ועוד.
  • עוזרת לישון טוב יותר – אם אתם מרגישים שאתם סובלים מחוסר שינה, נדודי שינה או מתקשים להירדם, כדאי לכם לשלב בחיים שלכם יותר פעילות גופנית בחיים שלכם.

בנוסף, פעילות גופנית נותנת לנו סוג של מוטיבציה, היא משפרת את איכות החיים שלנו, מחזקת קשרים חברתיים ומצויינת לשמירה הן על הבריאות הפיזית והן הנפשית.

ועוד כמה טיפים הקשורים לפעילות גופנית למתחילים

  • בחרו פעילות גופנית שאתם אוהבים ומתחברים אליה, ככה תוכלו להתמיד לאורך זמן.
  • בדקו על חלופות במצבים של בעייתיות בנוגע למזג אוויר, למשל חם מדי, קר מדי, אין לכם סידור לילדים וכדומה… תוכלו להשכיר הליכון לימים גשומים מדי למשל…
  • גוונו בפעילות ושלבו גם מתיחות, חיזוק של השרירים, פילטיס או יוגה, ככה תוכלו להימנע מפציעות ולשמור על הגוף שלכם גם בהיבט של חיטוב.
  • התאמנו עם אנשים שאתם אוהבים.

לסיכום, אם אתם עדין לא מתאמנים, זה הזמן לאמץ לעצמכם פעילות אירובית למתחילים. תוכלו להצטרף לקבוצת ריצה, שחיה או הרשמה לקאנטרי/חדר הכושר הקרוב לביתכם. רעיונות אלו יתנו לכם המון מוטיבציה להתמיד בפעילות לאורך זמן.

קביעת מטרות עבור אימון אישי
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.