טיפים שיעזרו לכם להתמיד באימוני כושר גם כשממש אין לכם חשק

כולנו מודעים לתועלת הרבה של אימוני כושר. שגרת אימונים נכונה, ובפרט כזו שכוללת ריצה, מבטיחה גם את חיטוב הגוף, גם בריאות מיטבית וגם תחושות חיוביות יותר בזכות האנדורפינים שמופרשים כשאנחנו מבצעים פעילות גופנית. למרות זאת, לא קל להתמיד – בקיץ חם מאוד וגם לח, ולא נעים לרוץ בחוץ. בחורף ישנם ימים גשומים, רוחות סוערות וסיכון לא מבוטל שרכב חולף ישפריץ עלינו שלולית שלמה. איך בכל זאת מצליחים לבצע את הפעילות הרצויה של הריצה באופן קבוע ולאורך זמן? נעזרים בטיפים שמפורטים כאן בעמוד.

1. לקבוע חודש ניסיון

לפני שמתחילים לרוץ, הבטיחו לעצמכם שבכל מקרה תשלימו חודש של פעילות גופנית – לא כל יום, כמובן, אבל 3 פעמים בשבוע. גם אם קשה, גם כשיש המון מטלות ואין לכאורה זמן פנוי לספורט, גם כשעייפים וגם כשיש המון תירוצים לא לרוץ. מחקרים רבים הוכיחו שכשהופכים פעילות חדשה לחלק משגרת החיים במשך חודש, קל יותר להמשיך בה לאחר מכן.

2. לספר לכולם שהחלטתם להתאמן

ככל שתספרו ליותר אנשים שהחלטתם להתחיל להתאמן, כך רמת המחויבות תהיה גבוהה יותר – ולו רק על-מנת להימנע מהמבוכה שבהפרת ההבטחה. מוזמנים לעדכן את המשפחה הקרובה, את כל החברים ואפילו להעלות פוסטים בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר וכו' – בכל פעם שתתלבטו אם לרוץ או לא, המבטים הנוזפים של כל מי שסיפרתם להם על תחילת האימונים ידרבנו אתכם.

3. לעבור להתאמן בבית

אימון ריצה בסלון, או בכל חדר אחר בבית, מנטרל את מזג האוויר – ומאפשר לכם לרוץ גם כשבחוץ סופה או לחילופין 35 מעלות ו-90 אחוזי לחות. בנוסף תחסכו זמן יקר בגלל שאין צורך להגיע למקום שבו אפשר לרוץ, ועוד כדאי לדעת שמסלולי הריצה הביתיים הפכו בשנים האחרונות למשוכללים מאוד, ואפשרת למצוא בקלות מסלול ריצה מקצועי שיתאים לדרישותיכם.. כך תוכלו למצוא מסלול ריצה ביתי מתקפל (יתרון משמעותי מבחינת האחסון), עם שיפוע חשמלי, תצוגת נתונים מפורטת ואפילו תוכניות אימון מובנות שיעזרו לכם להפיק את המקסימום מכל ריצה.

4. ליצור תנאים אופטימליים

המעבר לאימון בבית מאפשר לכם ליצור תנאים אופטימליים: מזגן כדי שהטמפרטורה תהיה מדויקת, תוכנית אהובה בטלוויזיה כך שזמן הריצה ינוצל לעוד מטרה ומוזיקה משובחת היא גם אופציה שמוסיפה למוטיבציה. כשהחוויה הכוללת נעימה, קל יותר לבצע את הפעילות לאורך זמן רב.

5. לקבוע יעדים סבירים

התמדה בתוכנית האימונים תשפר את סיבולת הלב והריאות, תחזק מערכות שרירים בגוף ותקנה יכולות גבוהות יותר. כל אלה יבואו לידי ביטוי באפשרות להגדיל את מרחק הריצה ו/או את הקצב. חשוב לגבש תוכנית אימונים הדרגתית, ולהציב יעדים סבירים – לא קלים מדי משום שכך לא יהיה אתגר, אבל גם לא קשים מדי על-מנת לא להסתכן בתסכול מיותר. ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי יעדים נכונים עבורכם.

6. לפרגן לעצמכם

מתנות קטנות או פינוקים קטנים הם דרך מוצלחת ומומלצת לפרגן לעצמכם על עמידה ביעדים, ולמעשה גם על "רק" התמדה בשגרת האימונים. אפשר לקבוע מראש את המתנות או הפינוקים בסוף כל שבוע של פעילות בהתאם לתוכנית, ואפילו להחליט שאחרי חצי שנה תפרגנו לעצמכם צ'ופר גדול יותר (וכך שוב אחרי שנה, וכו').

7. לא להיות ביקורתיים יתר על המידה

גם אם תקפידו ליישם את כל 6 הטיפים הקודמים, עדיין ייתכן שפה ושם תפספסו אימון. זו סיטואציה טבעית, והדרך הנכונה היא לא להתמסר לביקורת עצמית מופרזת – שעלולה לגרום לאובדן המוטיבציה להמשיך, אלא להבין למה בעצם ויתרתם לעצמכם, ולנטרל את אותו גורם מפריע. באופן דומה חשוב לקחת בחשבון שלפעמים נדרשת סבלנות עד שרואים תוצאות – אבל בסופו של דבר מי שבוחר או בוחרת להתמיד יזכו תמיד לתועלת עצומה.

קרדיט תמונה: PIXABAY
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.