מדרסים ורפידות גובה

מדרסים ורפידות גובה עשויים להיחשב בטעות כזהים או לפחות דומים מאוד. למרות שיש ביניהם דמיון מסוים, הרי שאין מדובר בדבר מה זהה וחשוב לעמוד על ההבדל. נסקור כאן את הדברים ונראה מה מבין השניים עשוי לסייע לספורטאים ולמשתמשים אחרים.

מדרסים ורפידות – לא אותו דבר

גם מדרסים וגם רפידות מגיעים בזוגות והם מהווים אביזרים שמכניסים לתוך הנעל. בין היתר, הדבר נובע מכיוון שהנעלים המודרניות אינן מיוצרות בהתאמה מדויקת לרגליים כי אם בפס ייצור. המדרס והרפידה נועדו להעניק ממד יותר אישי ומותאם, אך בכך מסתיים הדמיון. רפידת גובה נועדה להעניק לאנשים נמוכי קומה תוספת גובה, באופן שאיננו נראה לעין. זאת, בניגוד לנעלי עקב, אשר ברור מיד כי תוספת הגובה נובעת מהעקב. רפידת גובה יכולה להוסיף כמה סנטימטרים לגובה ואמורה לאפשר ביחד עם זאת יציבות ויציבה נוחים.

יכולתו של המדרס להעניק תוספת גובה למשתמש שולית. האפקט מבחינה זו איננו עולה על השימוש בזוג גרביים עבים לעומת שימוש בזוג גרביים דקים. יש משמעות, אבל לא רצינית. מטרתו המוצהרת של המדרס היא לשפר את המדרך או לתקן עיוותים שונים בכף הרגל, המפריעים ליציבה.

שילוב בין מדרס לבין רפידת גובה איננו מקובל, אך אין לשלול את קיומו של פתרון מסוג זה. השימוש במדרסים מקובל מאוד בקרב העוסקים בספורט, כאשר התועלת רבה בשל העומס והאינטנסיביות שחוות כפות הרגליים, עומס שמועבר בהמשך גם לשאר חלקי הגוף – גב מפרקים וכן הלאה.

מדרסים בהתאמה אישית

יש בנמצא מדרסים המיוצרים באופן סטנדרטי לעומת כאלה המיוצרים בהתאמה אישית. המדרסים בהתאמה אישית נחשבים לטובים יותר, מכיוון שהם מיוצרים לאחר שהמשתמש מטביע את כף רגלו בגבס או במשטח רך מיוחד, דבר שמאפשר השגת מידה מדויקת והתאמה למבנה כף הרגל.

מדרסים בהתאמה אישית מקובל לייצר לאחר שאיש מקצוע לא רק נוטל את המידה אלא גם בוחן את המאפיינים השונים של הנבדק: מבנה כף הרגל, בירור האם יש הטיה של העקב או של כף הרגל כולה, אופן היציבה במנוחה, בעמידה, בהליכה ועוד. ישנם מדרסים ייעודיים שיותאמו למבנים אנטומיים שונים כדוגמת פלטפוס, קשתות קורסות, קשתות גבוהות.

מדרסים יכולים במידה מסוימת לתקן בעיות יציבה, למנוע נקעים ושברי הליכה. יש לשים לב כי לצד מדרסים רכים (למשל מסיליקון) יש גם מדרסים ביומכניים ומדרסים שעשויים מחומרים קשיחים.

מדרסים לסוגי ספורט שונים

ישנם מדרסים שמתאימים לפעילות יום יומית מתונה או להליכה. מדרסים אחרים, חזקים יותר, יתאימו לשימוש לאנשים העוסקים בפעילות גופנית, לספורטאים חובבים או למקצוענים. חשוב לשים לב לעובדה כי בענפי ספורט שונים אופי התנועה של המתאמן או הספורטאי יהיה ייחודי. כך, למשל, תנועתו של כדורסלן על המגרש שונה מאות מאופי התנועה של אצן.

גם אם שניהם עשויים לרוץ, הרי שבמשחקי כדור התנועה איננה רק קדימה, אלא גם לצדדים, ולפעמים אחורה, הריצה ככלל איטית יותר, יש זינוקים וקפיצות. כאשר רוכשים מדרס המיועד לפעילות ספורטיבית, אם כן, יש לבחור מדרס המתאים לאופי הפעילות. מדרסים לספינינג, לפעילות אירובית, לריצה, לאופניים, למשחקי כדור, לטניס – התאמה טובה תשמור טוב יותר על הרגליים ועל הגוף כולו.

למי עוד מועילים המדרסים?

ראוי לציין כי מדרסים יועילו גם למטיילים וכן לאנשים הסובלים מכאבי גב, ברכיים ובעיות פיזיולוגיות כגון בוהן קלובה. מומלץ להתאים מדרסים גם לחיילים, המצויים בסיכון מוגבר להופעת שברי הליכה. אלה הם שברים דקיקים, בעובי של שערות, אשר יוצרים כאבים קשים ואי נוחות. מדרסים מונעים את הופעת השברים ויכולים לסייע בהחלמה.

מדרסים ורפידות גובה
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.