נכנסים לכושר? כמה חשוב שתנשמו נכון?

עד כמה שזה נשמע מוזר לחלק מהאנשים – שינה וספורט קשורים זה בזה בקשרים עמוקים, והם גם משפיעים זה על זה. מי שמתאמן ישן טוב יותר, מי שישן טוב יותר זוכה לאימון אפקטיבי יותר, ולכן אם אתם מתחילים לעסוק בספורט באופן קבוע לראשונה בחייכם, כדאי מאוד שתהיו מודעים לאיכות השינה שלכם במקביל. עם שינה איכותית תוצאות האימון אף יהיו אפקטיביות יותר, כיצד? נסביר הכול בהמשך הכתבה.

 

לישון היטב כדי להתאמן היטב

כל המחקרים בתחום הבריאות מוכיחים כי יש קשר ישיר בין שינה טובה ואכילה נכונה ובין הבריאות הכללית שלנו. כמו כן, אימונים וכושר גופני תורמים גם כן את תרומתם לאיכות החיים, לבריאות הפיזית ולתחושה הטובה הכללית שלנו. כשאנחנו לא ישנים שינה איכותית וטובה הדבר יכול להשפיע על אספקטים שונים בבריאותנו. אנחנו יכולים לסבול מירידה ביכולת הגוף שלנו להתמודד עם דלקות שונות, חילוף החומרים יכול להיפגע ומכאן ירידה במשקל תהיה מורכבת וקשה יותר ואנו אף יכולים לסבול משלל תחלואות כמו יתר לחץ דם, בעיות בלב ואף דיכאון. שמירה על בריאות הגוף חייבת לכלול בתוכה תזונה מזינה כמו גם שינה איכותית וכושר.

 

מהי מנוחה איכותית?

מנוחה ושינה איכותיות יהיו כאלה שיאפשרו לגוף להיכנס לכל שלבי השינה בצורה מעמיקה. אנו חווים למעשה שני סוגים של מצבי שינה, עם שלבי שינה שונים – קלים יותר בתחילת השינה ועמוקים יותר לאחר 90 דקות מרגע ההירדמות. בשלבי השינה העמוקים הגוף שלנו נטען מחדש, הוא מייצר תאים חדשים ומשקם רקמות, ואין ספק שכדי להיות אנשים בריאים עם גוף מחוזק שיכול להתמודד עם אימונים פיזיים, בין אם הם קלים או קשים, עלינו לישון טוב.

 

תזונה מאוזנת שמסייעת לשמור על הכושר

אי אפשר לדבר על בריאות מבלי להזכיר את נושא התזונה, לה חלק עיקרי ומשמעותי לתפקוד הגוף. תזונה בריאה תהיה מורכבת מחלבונים, פחמימות בריאות, סוכרים במידה ומפירות, ירקות וקטניות. כדי לשמור על בריאות הגוף יש לצרוך מספיק קלוריות כדי לעשות ספורט ולבנות את השרירים, אך לא יותר מידי קלוריות שיגרמו להשמנה. ההמלצה היא לאכול שש ארוחות קטנות במהלך היום, ולאכול ארוחה קלה ומזינה לפחות שעתיים לפני שנת הלילה. מי שרוצה תפריט מדויק לצרכיו יצטרך לקבל ייעוץ דיאטני אותו ניתן לקבל כיום גם בקופת החולים.

 

כיצד מחולל חמצן יכול לסייע?

שמירה על בריאות הגוף מחייבת שינה טובה ועמוקה, ומי שסובל מבעיות דום נשימה בשינה יחווה עייפות גדולה גם לאחר שעות שינה רבות, מהסיבה הפשוטה שהשינה שלו לא תהיה איכותית. אחת השיטות למגר את התופעה היא שימוש במכשיר CPAP, או מחולל חמצן בעברית. המכשירים כיום מתקדמים ויש בהם מעשיר לחות שדואג לכך שהחמצן המוחדר לח ואינו גורם ליובש בגרון, כשם שגרמו המכשירים מהדור הישן יותר. עם מעשיר לחות ומכונות שקטות יותר, השינה בלילה הופכת לרציפה, בריאה, איכותית ומסייעת כמובן בערנות במהלך היום ולשיפור ההישגים בספורט. המכשיר כמובן מתאים למי שסובלים מדום נשימה בשינה או מבעיות בריאות נוספות, ולא לאנשים שרק רוצים לשפר לעצמם את הישגי הספורט.

קרדיט תמונה: freepik
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.