פטרת בציפורניים ופעילות גופנית – מה הקשר?

פטרת בציפורניים ופעילות גופנית, האם יש קשר בין השניים? מסתבר שכן. פעילות גופנית, בפרט אם היא מאומצת ולא מבוקרת, עלולה להביא לשרירים תפוסים ואפילו פציעה. על כן, ברור שכל פעילות צריכה להיעשות בהדרגה, בשילוב תרגילי חימום ומתיחות. אך מסתבר כי לא רק שריר תפוס, נקע בקרוס או חלילה קרע ברצועה עלולים לפגוע במי שלא נותן את הדעת על ביצוע פעילות תוך נקיטת זהירות. חשוב לדעת כי גם אם פעילות גופנית איננה גורמת לפטרת בציפורניים בצורה ישירה, הרי שיש בהחלט קשר. ומי שיודע איך להתנהג, יוכל להפחית דרמטית את הסיכוי לסבול מפטרת, בעקבות פעילות.

האם יש סכנת הידבקות במקלחות משותפות למתאמנים?

פעילות גופנית נחשבת לדבר מבורך מבחינה בריאותית. לב חזק יותר, שרירים גמישים וחזקים יותר מהווים יתרונות לפעילות קבועה. אך מה קורה אחרי פעילות? כמובן – מקלחת ורחצה. ונזכור כי מתאמנים רבים, במיוחד העוסקים בספורט קבוצתי למשל אימון ריצה קבוצתי או מתאמנים במכוני הכושר, בסטודיו לעיצוב או פילאטיס, נוהגים להשתמש במקלחות משותפות. כשלעצמו, זה לא עניין גדול, אך מי שיזלזל בכלל שנציג בהמשך מעלה מאוד את סכנת ההידבקות בפטרת.

לעוסקים בספורט, כך תפחיתו הדבקה בפטרת במקלחות

הסיכוי היחסית גדול של העוסקים בפעילות גופנית להידבק בפטרת לאחר שימוש במקלחת נובע מהשגשוג של פטריות בסביבה לחה וחמה השוררת במקלחות. כאשר אתלט או ספורטאי הסובל מפטרת מתקלח ברגליים יחפות, נבגי הפטרייה שנותרים על הרצפה מוצאים שם אחיזה וממתינים לקורבן הבא. די בכף רגל סדוקה או ציפורן רגישה כדי להביא להדבקה. אז אם אתם מתאמנים ומתקלחים עשו לעצמכם מנהג קבוע. השתמשו בכפכפים אישיים. הימנעו משימוש בכפכפים משותפים, שמישהו אחר, כגון חבר לאימונים, נעל לפניכם. אתם אף פעם לא יודעים מתי זה יוביל להדבקה בפטרת.

האם ציפורן שבורה או סדוקה מעודדת התפתחות פטרת?

עיסוק בפעילות גופנית מחייב בדרך כלל הרבה תנועה של כפות הרגליים. הרבה תנועה ותזוזה שיכולים להביא, מבלי משים, לשבירה של הציפורן או להיסדקות. לכאורה, זה עניין של מה בכך. אבל חשוב לדעת כי לאנשים הסובלים מרגישות לפטרת, ציפורן סדוקה מעלה מאוד את הסיכון להתפרצות הבעיה. כלומר, מי שעוסק בריצה, רכיבה על אופניים, משחקי כדור, אימון במכון כושר או כל פעילות אחרת, השתדלו להיזהר ולשמור על ציפורניים שלמות. אם בכל זאת ציפורת נסדקה או נשברה, כדאי לקבל טיפול של פדיקור. פדיקור אולי לא מעלים פטרת קיימת אבל הוא מפחית מאוד את אפשרות ההידבקות. אגב, זהו טיפול מאוד מומלץ גם למי שהחלים לאחר טיפול בפטרת קודמת.

רגליים מזיעות וגרביים רטובות, מתכון אפשרי לפטרת מטרידה

רופאים מסבירים כי רגישות לפטרת בציפורן נובעת בין היתר מעניין גנטי. כלומר, יש אנשים הסובלים מרגישות גבוהה לכך ולמרות הטיפולים הקיימים, הם יסבלו מהתפרצויות חוזרות. עם זאת, גם להתנהגות ולסביבה יש המון השפעה. אנשים פעילים מאוד מזיעים, מטבע הדברים, בכפות הרגלים. כאשר דואגים לנידוף הזיעה, זו לא בעיה מיוחדת. אך כאשר הרגל לחה מזיעה לאורך זמן ואם מוסיפים לכך נעלים סגורות ואפילו מעט הדוקות מדי, זו בעיה.

רגישות טבעית לפטרת, בשילוב נעליים הדוקות וגרביים מזיעות, אלה צעדים בטוחים לסבול מפטרת שמתלבשת על הציפורן ולפעמים גם בתוך סדקים בכף הרגל ובעור יבש.

אז מה עושים? כיצד מונעים פטרת?

ודם כל, מקפידים להתאמן בנעלים נוחות, מאווררות ככל שניתן. מעדיפים גרביים איכותיות מכותנה, ולא סינתטיות שמעודדות הזעה. ככל הניתן, במהלך הפעילות או לאחריה, יש לאוורר את הרגל, לשטוף ולייבש. במהלך פעילות, אפשר להשתמש באבקה סודה לשתייה שמסייעת למניעת הזעה בכפות הרגליים.

סובלים גם מפטרת בציפורניים? כך תטפלו בפטרת הציפורניים

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

אימון כושר יעיל

פטרת בציפורניים ופעילות גופנית - מה הקשר?
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.