פילאטיס או יוגה – איך בוחרים?

פילאטיס או יוגההנושא של בחירת הסוג של אימון גופני הוא סוגיה שלמה שהרבה אנשים עוסקים בה על בסיס שגרתי ויומיומי. הם רוצים להתחיל לבצע פעילות גופנית על בסיס שגרתי וקבוע כחלק משגרת היומיום שלהם ולכן חשוב מאד עבורם לבחור בתבונה את הסוג של האימון הגופני. יש אימונים אירוביים מהירים וקצביים כמו ריקודים, מדרגה או קיקבוקס ויש אימונים רגועים ואיטיים יותר כמו פילאטיס או יוגה. חשוב מאד שכל אדם שרוצה להתחיל להתאמן יבחר בקפידה את סוג או סוגי האימונים על מנת שיהיה לו נוח וקל להתמיד בהם וכך, כמובן, הוא גם ייהנה וגם ישיג את המטרות אשר לשמן מלכתחילה הוא החליט להתחיל להתאמן.

 

מתי כדאי לבחור פילאטיס או יוגה?

כאשר בוחנים מלכתחילה את האימונים הרגועים והמונוטוניים יותר בדרך כלל הבחירה תתנקז להתלבטות שבין פילאטיס או יוגה. אלה שני הענפים הנפוצים בקטגוריה זו ולמרות שנראה על פניו שהם שווי ערך וצריך לבחור את האחד על פני השני – חשוב מאד וכדאי לדעת שיש ביניהם הבדל גדול מאד. הם לא דומים כלל וכלל וחשוב להכיר אותם לעומק על מנת להשכיל ולבחור את זה שיהיה הכי מתאים ונכון עבור כל מתאמן או מתאמנת וכמובן עבור המטרות אשר לשמן רוצים להתחיל להתאמן. התלבטות זו תבוא לידי ביטוי אחרי ויתור מודע על אימונים אירוביים מהירים וקצביים או כאשר תהיה הנחיה ספציפית שזה סוג הספורט הנדרש מהמתאמן.

איך בוחרים בין פילאטיס או יוגה?

כמו בכל בחירה אחרת, גם כאן על מנת לבחור פילאטיס או יוגה צריך להבין לעומק את המשמעות של כל אחת מהאפשרויות. מה זה פילאטיס? מה עושים ביוגה? מה ההשפעה לטווח הארוך של כל אחת מהאפשרויות? האם האפשרויות האלה מתאימות לכל אחד שרוצה להתחיל להתאמן או שמא יש מטרות ספציפיות שכל אחת מהבחירות? איך, פיזית, מבוצעים האימונים? תמיד אפשר ומומלץ להגיע לאימוני ניסיון על מנת להרגיש על הגוף את ההשפעות וכמובן לוודא שהאימון מתאים למתאמן עצמו אך חשוב לא פחות להבין באופן תיאורטי מה המשמעות של כל אחד מענפים אלה והבנה זו תהווה חלק בלתי נפרד מהבחירה בסופו של דבר.

 

מתי כדאי לבחור פילאטיס

הפילאטיס הוא ענף בכושר הגופני שבו בעזרתם תנועות איטיות אך מלאות יש עבודה ממוקדת על קבוצת שרירים או כמה קבוצות במקביל. יש מי שיעיד שהפילאטיס הוא מה שמפיח בו את רוח החיים ומצב הרוח המרומם, שאחרי האימון הוא מרגיש ממש כמו חדש ויש גם לא מעט כאלה שיגידו שהם ממש מכורים לאימונים. יש משהו בפילאטיס שבאמת מותח את כל הגוף, מעורר לחיים את כל השרירים וכמובן גורם לחיבור טוב ויעיל בין העצמות לבין השרירים, מה שהופך את ההתנהלות הפיזית היומיומית לטובה, נכונה ובריאה מאד. לא בכדי יש הרבה מאד אנשים בעלי רמה נמוכה של כושר גופני שמומלץ להם מאד לבחור אימוני פילאטיס.

 

מתי היוגה תהיה הבחירה הנכונה?

היוגה נחשבת לתורה של ממש והיא מחברת בין אמונות עתיקות שמקורן בסין ובהודו לבין תנועות גופניות. מי שבוחר לעסוק ביוגה על בסיס קבוע עושה את זה לא רק מבחינה הגופנית אלא גם (ובמקרים מסוימים בעיקר) בשל החיבור הרוחני של התנועות לסיפור שמאחוריהן, למשמעות ההוליסטית ולמה שמלכתחילה הביא לכדי התפתחות התנועות לפני אי אילו מאות או אלפי שנים. היוגה מבוססת על הרבה רוגע ושקט, על תנוחות סטטיות שבעזרתן אפשר לפתח את השרירים והגוף ואלה שמתחברים ליוגה מעידים שיש בה כדי לשחרר חסמים מנטליים, מה שמאפשר לחיות שגרת חיים נוחה, רגועה ושלווה.

 

טיפים לבחירה בין היוגה לפילאטיס – הלכה למעשה

אז הגיע הזמן וצריך לקבל את ההחלטה המהותית – פילאטיס או יוגה. על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה, במידה ולא מכירים אף אחת מהאפשרויות, כדאי קודם כל לקרוא קצת באופן תיאורטי על כך אחד מסוגי האימונים. לאחר מכן מומלץ להגיע לשיעורי ניסיון. אימונים אלה נחשבים ליחסית חדשים בנוף ולכן הרבה מאד אנשים לא מכירים אותם כמו שמכירים אימוני ספורט אחרים מחדר הכושר. חשוב להגיע לשיעור ניסיון ברמה של מתחילים, לחוות את התחושות בגוף של התנועות או התנוחות, להתחבר לפנימיות של הנפש על מנת לחבר בינה לבין התנועות שהשרירים מבצעים וכמובן לבחון את ההשפעה של האימון על מצב הרוח והתחושה הכללית.

איך לבחור את השיעור הנכון

חשוב לדעת שלניסיון והאופי של המדריך יש תפקיד חשוב מאד בהצלחה באימונים. צריך לוודא שמדובר במדריך מנוסה ומיומן, שבחר פילאטיס או יוגה מתוך משמעות אישית עמוקה ולא בהכרח בשל תעסוקה נוחה, שיש לו ניסיון עם מגוון רחב של מתאמנים ורמות של כושר ושהוא יוכל לבנות תוכנית שתתאים להשגת המטרות של כל מתאמן או מתאמנת. תמיד אפשר וכדאי לבדוק המלצות ממכרים או בני משפחה שמכירים שיעורים כאלה ויש להם חוות דעת אמיתיות ממקור ראשון וכך לבטח יהיה קל יותר לבחור וגם לקלוע לשיעורים הכי טובים שאפשר יהיה להתמיד בהם.

 

כמה עולים שיעורים אלה?

שיעורי פילאטיס או יוגה יכולים להתקיים כחלק ממערכת שעות של מועדון או חדר כושר וייתכן שגם יועברו בצורה פרטית בביתו של המדריך עצמו. יש אפשרות להירשם למנוי בחדר הכושר וכך השיעורים יהוו חלק מהתשלום החודשי הקבוע (שיעמוד על כמה מאות שקלים בחודש בדרך כלל) וייתכן שאפשר יהיה לקנות כרטיסיה רק לשיעורים אלה. כאשר משתתפים בקורס עם כרטיסיה המחיר יעמוד על כמה עשרות שקלים לכל שיעור ואפשר יהיה לקבל הנחה כזו או אחרת בקניית הכרטיסייה עצמה.

פילאטיס או יוגה
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.