הליכה נורדית, אימון גופני לבני גיל הזהב

גם אם איש מאיתנו איננו זוכר את הצעד הראשון, נדמה שכולנו נולדנו ללכת. הליכה היא התפתחות טבעית לכולנו, אך הסביבה המודרנית עושה הכל כדי להקשות עלינו להימצא בתנועה. נסביר מדוע כל כך חשוב להכניס את ההליכה לשגרת החיים בגיל הזהב, מה מיוחד בהליכה נורדית ולמה כדאי. כל זה, בדוק ומוכח רפואית ומחקרית.

פתאום קם אדם: פשוט לקום מהכיסא ולהתחיל לצעוד

הליכה נורדית הפכה לטרנד עולמי, כאשר הצעידה הנמרצת מלווה בצמד מקלות שנראה, במבט ראשון, כאילו הושאלו מגולש סקי מקצועי. אך כמובן מדובר במקלות מיוחדים שנוצרו לטובת הליכה והאופי הנורדי הוא זה שהביא לסוג הפעילות הזה את שמו. פעילות זאת מיוחדת בכך שמלבד הפעלה נמרצת של הגפיים התחתונות (הרגליים), ישנה הפעלה נמרצת של גפיים עליונות, לרבות זרועות, כתפיים, מרפקים ועוד.

הרבה יתרונות צפויים לבני גיל הזהב שיצטרפו לטרנד החשוב, אך תחילה, כדאי להסביר מדוע בעצם כולנו זקוקים לתזכורת שכדאי ללכת, והרבה. אורח החיים המודרני הוא אורח חיים יושבני. כלומר כולנו מתרגלים כבר מגיל קטן שהתנוחה הטבעית שלנו היא על כיסא כזה או אחר. תחילה אנו יושבים בגן הילדים, אחר כך אנו יושבים בבית הספר. אנו יושבים בזמן שאנו נוסעים לעבודה או לקניות ואנו יושבים כשאנו צופים בטלוויזיה, מבלים בקונצרט או בהצגה. בקיצור, אנו יושבים – יושבים – יושבים. ומרוב שאנו יושבים, נדמה שאנחנו כמעט צריכים ללמוד מחדש, איך ולמה לצעוד וללכת.

פעילות בריאה, בטוחה וזמינה

עבור בני גיל הזהב חשוב מאוד להקפיד על פעילות גופנית שמבוצעת בבטחה. הרי אין שום טעם בפעילות גופנית אם מסיימים אותה בפציעה חלילה, ובסיכון מיותר. אז היתרון הראשון של הליכה נורדית הוא שמדובר בפעילות מאוד בטוחה. עצם העובדה שנעזרים במקלות שתורמים להעלאת הדופק מקנה למשתתפים בפעילת כזאת יציבות ובטיחות. עוד יתרון חשוב הוא שמדובר בפעילות שאפשר לבצע לבד ואפשר גם ביחד. פעילות בקבוצה של הליכה מרעננת נותנת המון מוטיבציה וגם כיף גדול. כמו כן, מדובר בפעילות זמינה, שאפשר לבצע בכל מקום ובכל שעה. היא לא עולה בכסף, היא מתאימה לעיר ולכפר, לפארקים או לשכונה. ואולי חשוב לא פחות – הליכה נורדית מעניקה שפע של יתרונות בריאותיים.

מהם היתרונות הבריאותיים של הליכה נורדית?

מחקרים שבדקו מדדים שונים בקרב בני גיל הזהב שהתמידו בפעילות של הליכה נורדית העלו ממצאים רבי משמעות. לדוגמא, ההליכה נעשה בצורה מאוד פונקציונלית, נכונה, והביאה לשיפור ניכר בכושר הביצוע של פעילויות יום יום נוספות. חילוף החומרים משתפר והפחתת המשקל מביאה עימה שיפור בכאבי מפרקים, פחות בעיות בריאות, שיפור מדדי לחץ דם, סוכר בדם וחיזוק של השרירים. נמצא כי מדובר באימון סיבולת מצוין, שמעלה את הדופק ובזכות הפעלת הגפיים בצורה יזומה, הגוף מתחזק בצורה יותר מקיפה ביחס להליכה רגילה. פעילות קבועה מסוג זה שורפת המון קלוריות, כל יציבת הגוף משתפרת בזכות חיזוק שרירים תומכים ואימוץ הרגלי תנועה נכונים.

ללכת ולהרגיש הרבה יותר טוב

רוצים להרגיש טוב יותר? הולכים לעבר מצב רוח מרומם – זה פשוט ונכון. אנשים פעילים בגיל השלישי מרגישים יותר צעירים, מרגישים יותר נמרצים והם בפירוש, יותר מרוצים מהחיים. מבחינת רווחה נפשית, הליכה משפרת מאוד את מצב הרוח. המוח משחרר חומרים טבעיים שידועים כמפיגי כאב, מסיבי הנאה ומשחררים. בנוסף, זו פעילות שגם מסייעת להתמודדות עם נדודי שינה, מתח או חרדות. אז אם אתם רוצים או רוצות להרגיש טוב יותרת, זה פשוט – מפסיקים לשבת, מתחילים ללכת!

מקורות:
https://sportsmedicine-open.springeropen.com/articles/10.1186/s40798-019-0228-6#:~:text=Eight%20weeks%20of%20Nordic%20walking,contraction%20from%20upper%20limb%20muscles.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6957599/

אולי יעניין אותך גם:

אימון כושר דרך קופת החולים – מאמני כושר אישיים דרך הקופת חולים

פילאטיס – כל מה שצריך לדעת על מה זה פילאטיס ולמי זה מתאים

הליכה נורדית, אימון גופני לבני גיל הזהב
אזורי התקשרות