אימון אופניים

ניתן לראות אותם בכל סוף שבוע – חובבי האופניים שמדוושים להם בקבוצות בצידי הכבישים. גם ההתפתחות העצומה בהקמת שבילי אופניים הביאה עדנה לחובבי הרכיבה. אין כל בעיה לצאת לטיולי רכיבה בשטח, כאשר כל מה שצריך זה זוג טוב של אופניים וכושר שנבנה במהלך אימון.

אז מה בעצם כולל אימון אופניים, האם רק חיזוק של הרגליים? בוודאי שלא. במהלך אימונים לומדים כיצד לשבת נכון וכיצד לדווש נכון, כיצד לפתח מהירות וכיצד לשפר את הסיבולת. כדאי לזכור כי רכיבה על אופניים מהווה ספורט בריא מאוד, אך במיוחד ברכיבה ארוכה או תחרותית, מי שלא ירכב נכון ומי שיבצע טעויות עלול לשלם על כך בבריאותו. להלן נראה על מה צריך לעבוד וגם מהי החשיבות של מתיחות או חימום.

לפני האימון

לפני שמתחילים להתאמן ברכיבה, זכרו להצטייד באופניים מקצועיות. מעבר לכך, אל תוותרו גם על ביגוד רכיבה. כדאי להשקיע זמן בלימוד כיצד מתגברים על תקלות, כיצד מתקנים פנצ’ר בשטח והתנסות ברכיבה בהילוכים השונים.

משפרים את הטכניקה

מהי רכיבה איכותית יותר, ממש לא מדובר סתם כך בסיבוב פדאלים מהיר יותר. אימון אופניים, בפרט לרוכבים מתחילים, נועד בין היתר לשפר את טכניקת הרכיבה. טכניקת רכיבה נכונה תאפשר להתקדם בצורה יותר מהירה ויותר יעילה, בלי שייווצרו כאבים לאחר האימון, כמו כאבים בגב, בצוואר, בעורף או בברכיים.

טכניקת רכיבה שאותה תוכלו ללמוד בקבוצת רכיבה או באימון אישי תאפשר לכם לרכוב בלי שאתם מבזבזים אנרגיה על תנועה לא נכונה, שניתן לוותר עליה. כיצד תדעו שהטכניקה שלכם טובה וקצב הרכיבה שלכם יעיל? ככלל, צריכים להיות מסוגלים להגיע לקצב קבוע של כ-90 סיבובי רגליים לכל דקה באופן מתמשך.

משפרים את הסיבולת

מרכיב חשוב מאוד שניתן למצאו באימוני אופניים רציניים יתמקד בסיבולת של הרוכב. ומהי בעצם הסיבולת, מדובר ביכולת של ספורטאי להתמודד עם מאמץ לאורך זמן, מבלי להתעייף. יש המגדירים את הסיבולת המשופרת כיכולת טובה יותר להתאושש ממאמץ רציני, לאחר סיום התחרות או הרכיבה.

אימון אופניים בצורתו הטובה ביותר מרגיל את הגוף לבצע חילוף חומרים טוב יותר. ככל שהרוכב הינו מתחיל, כך חשוב יותר לשלב אימוני סיבולת. את הסיבולת ניתן לפתח במהלך הרכיבה עצמה, אך עבור רוכבים מקצועיים או כאלה שרוצים להצליח בתחרויות כדאי לשלב סוגי ספורט נוספים. למשל, התעמלות אירובית, שחייה. כל דבר שמשפר את פעילות הלב ויאפשר בסופו של דבר לרכב למרחק ניכר, מבלי להתעייף ומבלי להרגיש אי נוחות.

משפרים את הכוח

אימון אופניים מוצלח יחתור לשפר את הכוח של הרוכב שכן לא די בסיבולת. כאשר אנו מדוושים, אנו יוצרים לחץ על דוושות האופניים. אנו צריכים להפעיל כוח לאורך זמן וכדי להתקדם ביכולת הרכיבה אנו זקוקים לרגליים חזקות יותר. חיזוק כוח הרגליים יכול להתבצע בתרגילים המבוססים על משקל גוף (למשל כריעה, סקווטים) או באמצעות שימוש במתקני משקולות. שיפור הכוח חיוני בפרט כאשר האימון הינו לקראת תחרות.

חימום ומתיחות

לפני כל אימון אופניים יש להכין את הגוף לקראת הפעילות. באיזה אופן ניתן לעשות זאת – יש שתי דרכים מרכזיות. הדרך הראשונה היא באמצעות חימום והדרך השנייה היא באמצעות מתיחות. המתיחות נועדו להגדיל את טווח התנועה של המפרקים. המטרה הינה למנוע פציעות ולמנוע נוקשות בתחילת האימון וגם לאחר מאמץ.

החימום, שיכול להתבצע ברכיבה קלילה, לפני שמתחילים להאיץ לקצב יותר רציני, נועד להעלות את הטמפרטורה הכללית של הגוף. משיגים בכך זרימת דם טובה יותר. אגב, מתיחות ושחרור יש לבצע לא רק לפני אימון אלא גם אחריו.

אימון אופניים
אזורי התקשרות