אימון ריצה קבוצתי

ריצה מהווה ספורט פופולרי, בעל תועלת בריאותית ברורה. היא מחזקת את השרירים ובעיקר משפרת את הכושר האירובי, מחזקת את הלב ומשפרת את תפקוד הריאות.

ריצה יכולה להיות ספורט תחרותי אבל באותה המידה, היא יכולה להיות גם פעילות חברתית, קבוצתית. קבוצת ריצה – מהי בעצם ולמה כדאי להתאמן בקבוצה.

כולם למען אחד

ישנם סוגי ספורט שהם קבוצתיים מטבעם. משחקי הכדור, למשל, אך גם מירוצי השליחים. הגם שהתועלת שמפיק הפרט מהריצה די ברורה לכולם, לא תמיד הדבר כך לגבי התועלת של הריצה בקבוצה.

כאשר מתאמנים בריצה במסגרת קבוצתית מהווה הקבוצה מסגרת תומכת. כך, אם בעבר התחלתם לרוץ ועם הזמן הרגשתם שהמוטיבציה הולכת ופוחתת, הריצה בקבוצה תחזיר לכם את המוטיבציה. הקבוצה יכולה להוות גם סוג של מנוע עזר, שבו כולם עוזרים לכולם ולא רק מבחינה מנטאלית או פסיכולוגית.

כאשר היחיד רואה את חברת מתקדמים, היכולת להמשיך הלאה ובקצב גבוה משתפרת פלאים. בדיוק זו הסיבה שגם אלופים מקומיים וגם האצנים הטובים בעולם נוהגים להתאמן, לפחות מפעם לפעם, בקבוצה.

אימון קבוצתי מדורג

אימון ריצה קבוצתי יכול להתאים לאצנים מקצועיים שרוצים להשתפר אך גם למתחילים. ניתן לקחת חלק בקבוצות ריצה בכל הרמות והטוב ביותר זה להצטרף לקבוצה שאיננה קלה מדי וגם לא קשה מדי. ניתן בהחלט לשלב את הריצה בקבוצה בהדרכה מקצועית, כאשר לאורך הדרך מלווה מאמן מקצועי שבונה תוכנית אימונים מדורגת.

תוכנית מדורגת מאפשרת לכל אחד מחברי קבוצת הריצה להשתפר, בקצב שלו. גם אם כולם התחילו באותה הרמה, ישנם כאלה שמשפרים את כושרם ואת יכולתם מהר יותר ויש כאלה שמתקדמים פחות מהר.

יש מתאמנים שהם בעלי ניסיון קודם ויש כאלה שלא עסקו מעולם בספורט באופן מחייב. אימון מדורג מונע פציעות ומאפשר התאוששות מהירה יותר לאחר כל אימון. אימון בקבוצה יכול להתאים לאלה המבקשים לרוץ כתחביב, לצעירים שלפני גיוס צבאי וכן לספורטאים שרוצים לשפר את יכולתם האירובית וביצועיהם בענף שבו הם עוסקים.

להתאמן זה להשתפר

במהלך אימוני ריצה קבוצתיים ניתן לקיים סוגים שונים של אימונים. בין היתר, נהוגים אימונים ששמים דגש על חיזוק השרירים ויש גם אימונים המחזקים את הסיבולת. כדאי לשלב אימוני גמישות שמועילים מאוד לכל ענפי הספורט וגם למניעת פציעות. באימונים ניתן ללמוד כיצד לרוץ בריצות קצרות וכיצד – בארוכות. ישנם אימונים בעליות ואימוני אינטרוולים.

גם שיטת הטמפו מקובלת מאוד, בפרט כאשר האימונים כבר עברו את השלב ההתחלתי וכאשר רוצים לסגל מהירות נאה שבה ניתן להתמיד לאורך מרחקים גדולים. באימון מודרך ניתן להשיג שיפור מהיר, לעיתים אפילו מהיר מאוד, בלי להעמיס יתר על המידה ותוך שמירה על מוטיבציה גבוהה.

מהו גודלה של קבוצת ריצה

עוד דבר שחשוב להדגיש לגבי אימון ריצה קבוצתי זה – מהי בעצם קבוצה. קבוצת רצים יכולה להיות מרובת משתתפים אך עדיף להימנע מקבוצות גדולות מדי. קבצוה שאיננה גדולה ואיננה קטנה, כגון 5 עד 10 משתתפים, מאפשרת יצירת קשרים בין הרצים מצד אחד ומתן תשומת לב לכל מתאמן מאידך. בקבוצות גדולות מדי האווירה והיחס האישי הולכים לאיבוד והתועלת קטנה.

לפני שמצטרפים לאימון של ריצה בקבוצה חשוב לשים לב לדגשים הבאים. קודם כן, זהות המאמן, יכולתו, ניסיונו המקצועי ומיומנותו. בנוסף, מספר המשתתפים – כאמור, קבוצה לא צריכה להיות גדולה מדי. בנוסף, כדאי לבדוק האם מלבד אימון הריצה עצמו נוהגים לערוך אימונים משלימים (כדוגמת כוח, גמישות, קואורדינציה). כמובן, יש לבדוק מהו מספר האימונים השבועיים ומהי תוכנית האימונים המלאה.

אימון ריצה קבוצתי
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.