איך לא להיפצע מאימוני כושר

פעילות גופנית היא אחת המתנות הגדולות ביותר שאדם יכול להעניק לעצמו. אימוני כושר מחטבים את הגוף, משמחים את הנשמה ותורמים גם לבריאות טובה יותר. יחד עם זאת ספורט עלול לגרום גם לפציעות, וכתוצאה מכך לכאבי גב, כאבים בברכיים ובמקומות נוספים – ולכן חשוב להתנהל בזהירות ובחוכמה. ההמלצות בעמוד זה יעזרו לכם להתאמן בלי להיפצע, וכך ליהנות מכל היתרונות בלי סיכונים מיותרים.

חימום

יש לא מעט בני אדם שבוחרים להתאמן בלי חימום – אולי בגלל חוסר מודעות, אולי בגלל רצון לחסוך בזמן, אולי בגלל להיטות להתחיל באימון ה"אמיתי". בכל מקרה התוצאה היא סיכון של ממש לפגיעה בשרירים ונזקים חמורים כמו למשל קרע ברצועה שמייצר כאבים בברך עד כדי חוסר יכולת להתאמן.

החימום – הפעלה קלילה ולא מאומצת של השרירים השונים בגוף – גורם להזרמת דם וגם אנרגיה אליהם. בזכות החימום השרירים מקבלים איתות לכך שצפוי להם מאמץ משמעותי, ויש להם את המשאבים הדרושים כדי לעמוד בו בהצלחה.

מיומנות

יש הרבה מאוד תרגילים שביצוע נכון שלהם מחזק את השרירים הרלוונטיים ומספק תועלות רבות אחרות, אבל ביצוע לא נכון שלהם עלול להוביל דווקא לפגיעה בגוף. למעשה כמעט כל פעילות גופנית מתאימה לקביעה הנ"ל. כך למשל ריצה עם נעליים לא מתאימות תסתיים ככל הנראה בכאבים בכפות הרגליים ואולי אפילו בנקע בקרסול. תרגילים המיועדים לחיזוק שרירי ליבה עלולים להוביל לכאבי גב אם יבוצעו באופן שגוי, ויש כמובן עוד דוגמאות. בהתאם חשוב מאוד לאסוף את כל המידע הרלוונטי לגבי כל תרגיל וכל אימון, כדי לבצע אותם נכון.

הדרגתיות

דגש נוסף שעליו חשוב להקפיד כשרוצים להפיק את מלוא התועלת האפשרית מפעילות גופנית בלי להיפצע הוא הדרגתיות. במקרים רבים כאב ברכיים, כאב גב, שברי הליכה ופציעות ספורט אחרות הן תוצאה של עומס יתר. תופעה זו מאפיינת בעיקר מתאמנים מתחילים שלהוטים להגיע להישגים ומנסים לדלג על שלבים הכרחיים. חשוב לזכור שבספורט, כמו גם בתחומים אחרים, אין קיצורי דרך – וגם אין סיבה למהר. המפתח למיצוי הפוטנציאל של האימונים ולהגעה לגוף חטוב ומרשים הוא לא מידת המאמץ אלא ההתמדה. בהתאם היצמדות לסרגל מאמצים והתקדמות הדרגתית בטוחה תניב מקסימום תועלת בטווח הארוך.

גיוון

מומלץ לשלב אימונים אירוביים ואנאירוביים, ובאופן כללי לעבוד על כל קבוצות השרירים בגוף. בדרך זו מקטינים את הסיכון של עומס יתר על איבר ספציפי או שריר מסוים, ובנוסף הגוף מתפתח באופן מאוזן. למעשה כדאי להיעזר במאמן או מאמנת כושר מנוסים על-מנת לבנות תוכנית אימונים מיטבית – על בסיס רמת הכושר הנוכחית, היכולות והמטרות. תוכנית כזו תבטיח גם את ההדרגתיות הרצויה וגם את הגיוון האופטימלי, ובנוסף מאמני כושר מיומנים יקנו גם את המיומנות ההכרחית לביצוע כל תרגיל.

קרדיט תמונה: freepik
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.