אימון ריצה למתחילים

אימון ריצה למתחיליםמי מאיתנו שאיננו בכושר, או איננו ממתמידי הריצה, לא חשב פעם, פעמיים, שלוש, על להתחיל לרוץ? הדעה הרווחת כל כך חיובית כלפי תחום האימון הכה מאתגר הזה, שהיא פשוט עושה חשק להיכנס לעניינים. מי מאיתנו לא מכיר א התחושה שבתחילת אימון הריצה הראשון שלכם, כאשר הרגליים מתחילות להראות סימני כאב, הנשימה מכבידה אט אט, אולי אף מתחילים כאבי גוף והמחשבות על להפסיק מתחילות להתעופף להן בראשנו. בשלב הזה רבים האנשים שמבקשים לפרוש עוד לפני שהתחילו, וחבל. עולם הריצה גדוש ומהנה הרבה יותר ממה שהוא נראה בהתחלה, ועל כך נדון כאן. על ידי אימון ריצה למתחילים תוכלו לתרגל את אימון הריצה כמו שהוא באמת, ולראות אותו בצורה אחרת, ואף- ליהנות ממנו.

אימון ריצה למתחילים גורם לכם להיזכר ברגע שבו עלתה במוחכם המחשבה להתחיל, בתחושת הבריאות והיופי העולה מן הרצים והעוברים בפארקים השונים. והנה, זה הזמן, להצטרף לחברה הטובה הזו. זו משימה שהיא לחלוטין אפשרית, אף אם נדמה מרחוק שלא, כל שצריך לדעת הוא לעשות זאת נכון, להיכנס בצורה הדרגתית ונכונה לכם. אימון ריצה למתחילים שיעשה בצורה נכונה יעשה בליווי מאמן אישי, אשר יספק לכם את כל ההכוונה הדרושה וגם ידע לעורר מוטיבציה כשצריך.

אז איך להתחיל לרוץ?

תחילה חשוב לדעת, כי אימון ריצה למתחילים יש להתחיל מהבנה כי מדובר בתהליך שיש לעבור על מנת להגיע למקום אליו שואפים. לא ניתן, במטה קסם, להגיע לפוזיציה של אצן מנוסה, ובהתחלה, יש תהליך שהגוף צריך לעבור על מנת להגיע למקום מבטחים. ככל שלא תמהרו, תקשיבו לגוף ובייחוד למאמן האישי שלכם, תוכלו להגיע למקום הרצוי עליכם יותר בקלות ובמהירות. את תקופת ההסתגלות הראשונה תעברו בהנאה אמיתית אם תתנו לכך את ההזדמנות האמיתית, ובעיקר- תקשיבו ליודעי דבר. בסופו של דבר, זה ישתלם, והפירות לא יאחרו להיקטף. 

לפני שמתחילים, יש מספר דברים שחשוב לדעת. ביניהם תצטרכו לדעת כי אם ברצונכם להיכנס לעולם הריצה, תצטרכו להיות מוכנים ורוצים לשנות הרגלים. כאן נכנסים הרגלים כמו הרגלי תזונה, הרגלי עישון שיש למגר כליל או לפחות חלקית, הרגלי פעילות גופנית יומיומית ועוד. כך למשל, תצטרכו להיות מוכנים לכך שתצטרכו להתמיד בלפחות שלושה אימוני ריצה בשבוע, ולצד זאת לשלב הליכות, מתיחות ועוד.

כאן גם חשוב לציין כי טרם תחילת אימוני הריצה הראשונים שלכם, צריך וחשוב להיבדק על ידי רופא, ולבצע בדיקה ארגומטרית (אקג במאמץ). מטרת הבדיקה הרפואית היא לאשר לכם באופן סופי שאכן מותר לכם לעסוק בספורט, בייחוד אינטנסיבי כמו אימוני ריצה, בפן הבריאותי.

על מה עליי להקפיד באימון ריצה למתחילים?

מזל טוב, התחלתם לרוץ! כעת לפני תחילת התהליך עם המאמן האישי שלכם, כדאי לדעת ולהכיר כמה טיפים שייסייעו לכם בדרככם החדשה. באמצעותם, תוכלו להגיע לתוצאות טובות ומהירות יותר. 

דבר ראשון, אוכל! זיכרו כי לפני אימון העדיפות היא שלא לאכול הרבה, אך מה שכן תאכלו- חייב להיות נכון ומזין ובזמן הנכון, לא קרוב מדי או רחוק מדי לפני האימון. על כן, ההמלצה היא לאכול דבר מזון קל, כשעה עד שעה וחצי לפני האימון. המלצות מעולות הן למשל בננה (פצצת אנרגיה צהובה ולא בכדי), פיתה קלה עם סילאן או דבש, שני צנימי לחם מלא או לבן עם סילאן, דבש ומעט טחינה, שני תמרים עם חופן אגוזים וכדומה. כמובן, שיש לשתות מים ובאיזון, וגם כאן- להקפיד לא צמוד מדי לאימון.

לעניין התדירות, דעו כי על מנת להגיע לתוצאות טובות ורצויות, ועל מנת להרגיל את גופכם לאימוני ריצה, יש לקחת בחשבון התמדה. חשוב מאד להקפיד על 3 אימונים בשבוע, או לכל הפחות להתחיל עם שני אימונים לשבוע. 

לעניין תחילת הדרך, דאגו להתחיל כל אימון בהליכה קלה, ולא להגיע לאימונים בצורה אינטנסיבית ולהתחיל בריצה מהירה עם תחילת האימון. עלינו להרגיל את הגוף שלנו לרוץ, ולכן נתחיל אט אט בקצב הנכון בהליכה נעימה וקלה. כמובן, שהמאמן האישי שלכם ידריך אתכם בדיוק כיצד. מבחינת קצב הריצה שלכם, שימו לב כי בתחילה הדגש הוא על ריצה קלה ולא חזקה מדי, כי עליכם להרגיל את הגוף ועל כך מירב תשומת הלב. אם אתם נוטים להפסקות במהלך הריצה, דאגו כי ההליכות בין המקטעים יהיו דינאמיות, כלומר ללא עצירות, אך מהירות. ואם אתם מעט מבולבלים, פשוט שימו לב שהריצה תהיה ריצה, ולא הליכה, אך גם לא ריצה מהירה, אמת מידה טובה היא ריצה שמאפשרת לכם במקביל אליה לנהל שיח קליל עם אדם אחר.

לסיום, בתום האימון (וכמובן עדיף גם לפניו) דאגו לעשות מתיחות, על מנת למנוע מהגוף שלכם להיתפס. במיוחד עבור מתחילים, מדובר בקריטריון קריטי למדי. אז עכשיו, כשאתם כבר שוחים במים העמוקים של עולם הריצה, אל תשכחו את החשוב מכל, שעבורו נתכנסנו כאן היום, ולאורך כל הדרך- ליהנות.

אימון ריצה למתחילים
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.