ויטמינים – למה הם חשובים לנו ואיך ניתן להשיגם

ויטמינים הם כמו גיבורי העל של הגוף שלנו, הם עובדים מאחורי הקלעים, לעיתים מבלי שיודעים מי הם ומה הם בדיוק עושים, ועדיין – יש להם תפקיד גדול ומשמעותי בהגנה על הגוף ובשמירה על הבריאות שלנו. מבניית עצמות חזקות ועד חיזוק מערכת החיסון, תתפלאו לגלות כמה תפקידם הוויטמינים לוקחים על עצמם מדי יום.

יחד עם זאת, למרות כל היתרונות שלהם לגוף, את רובם הגוף שלנו אינו יכול לייצור בכוחות עצמו, מה ששם אותנו בסיכון למחסור בוויטמינים. לכן שילובם בתזונה היומיומית שלנו הוא לא פחות מהכרחי.

סוגי ויטמינים

את כל הוויטמינים שיש שם בחוץ ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים: וויטמינים שמסיסים בשומן וויטמינים שמסיסים במים.

על קבוצת הוויטמינים שמסיסים בשומן נמנים ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E וויטמיןK  אשר מקורם במזונות עתירי שומן כמו שמנים צמחיים, חמאה, כבד, שמן דגים ומוצרי חלב. מכיוון שהם לא מסיסים במים, הם נאגרים ברקמות הגוף ובכבד. הסוג השני הוא של ויטמינים מסיסים במים ובקבוצה זו נמצאים וויטמינים ממשפחת B, וויטמין C. ויטמינים אלו אינם נאגרים בגוף, שכן מתמוססים במים ומופרשים החוצה דרך השתן. לכן יש לצרוך אותם לעיתים תכופות.

ויטמינים מסיסים בשומן ותפקידיהם בגוף

  • ויטמין A מסייע לשמירה על בריאות הראייה, העור והריריות. הוא נמצא באופן טבעי בעולם הצומח בירקות ופירות כמו גזר, בטטה, מנגו, דלעת, ברוקולי ותרד. ויטמין A ניתן גם למצוא במקורות מהחי כמו כבד, דגים, חמאה, ביצים וחלב ומוצריו.
  • ויטמין D מסייע לספיגת הסידן בגוף, מרכיב חשוב לבניית עצמות ושיניים חזקות. הוא מיוצר על ידי הגוף כאשר העור נחשף לאור השמש, וניתן למצוא אותו גם במזונות מהחי כמו למשל בדגים שמנים, בחלב מועשר, בחלמון ביצים ובאיברים פנימיים.
  • ויטמין E נוגד חמצון המסייע בהגנה על תאי הגוף והרקמות מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים. הוא נמצא באגוזים, זרעים, נבט חיטה, דגנים מלאים, עלים ירוקים ושמנים צמחיים, אך יכול להיפגע בזמן טיגון, שכן רגיש מאוד לחום.
  • ויטמין K מסייע לתהליכי קרישת הדם, וניתן למצוא אותו בעלים ירוקים כגון תרד וקייל, בברוקולי ואף במזונות מהחי כמו ביצים. במידה ואתם נוטלים מדללי דם, רצוי להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך לפני שנוטלים אותו.

ויטמינים מסיסים במים

  • וויטמינים ממשפחת B וויטמינים ממשפחת B ביניהם: ויטמין B1, B2, B3, B4, B5, B6, B7, B9 ו- B12 ממלאים תפקיד חשוב בתפקודי גוף שונים, לרבות בייצור כדוריות דם אדומות, חילוף חומרים ותחזוקה של העור, השיער והציפורניים. ניתן למצוא אותם במגוון רחב של מזונות, כולל בקטניות, ירקות, עלים ירוקים, דגנים מלאים, בשר, עופות, דגים ועוד.
  • ויטמין C נוגד חמצון אשר מסייע בהגנה על הגוף מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים. הוא גם ממלא תפקיד חשוב בתמיכה במערכת החיסון ובספיגת הברזל בגוף. ניתן למצוא אותו בפירות הדר, כמו תפוזים ואשכוליות, כמו גם בתותים, קיווי ופלפלים.

החשיבות של הוויטמינים לגוף שלנו

ויטמינים הם חומרים מזינים ומאוד חשובים שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו. הדרך הטובה ביותר לצרוך ויטמינים היא באמצעות תזונה מאוזנת ובריאה הכוללת את כל אבות המזון. אכילת מגוון רחב של פירות וירקות היא דרך מצוינת להשיג מגוון רחב של ויטמינים, כולל ויטמינים A, C ו-E. אכילת דגנים מלאים, בשר רזה, עופות, דגים ומוצרי חלב דלי שומן יכולים לעזור בהשגת ויטמינים מורכבים ממשפחת B, וחשיפה מספקת לאור שמש יכולה לעזור לכם לצרוך ויטמין D.

תזונה מאוזנת ובריאה תמיד חשובה, אולם אבל לא תמיד ניתן לצרוך את כל הוויטמינים הדרושים באמצעות תזונה בלבד. למרבה המזל, יש היום מגוון רחב של תוספי תזונה איכותיים שיכולים לעזור לכם לעמוד בדרישות היומיומיות של הגוף. עם זאת, חשוב לציין שלעולם אין להשתמש בתוספים כתחליף לתזונה בריאה, אלא כהשלמה לה. ותמיד כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות לפני שמתחילים, כדי להבטיח בטיחות ויעילות.

קרדיט תמונה:pixabay
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.