טיפול בשחיקת סחוס

שחיקת סחוס הינה סיטואציה בה הסחוס שמגן על העצמות נשחק ככל שעובר הזמן. יכולות להיות סיבות רבות להיווצרות שחיקה מהסוג הזה, לכן קשה לשים את האצבע על סיבה מדויקת. מה שכן קיימים מספר טיפולים אפקטיביים להתמודדות עם שחיקת סחוס קלה עד קשה. עליכם לבחור יחד עם הרופא המטפל את שיטת הטיפול האפקטיבית ביותר בשבילכם. יש כאלה שיעדיפו להתמודד עם שחיקת הסחוס באופן אחד, אחרים יעדיפו לבחור באופנים אחרים. זה שיש סל שלם כל כלים על הפרק יאפשר לכם להוציא את מירב התועלת, וכמובן להרגיש הרבה יותר טוב. שחיקה של הסחוס מביאה איתה כאבים בלתי נסבלים, קושי בביצוע תנועות בסיסיות עד כדי תפקוד מוגבל. אין סיבה שתמצאו את עצמכם מגיעים למצב בו אתם מונעים מעצמכם דברים רק בגלל העניין הזה.

שינוי אורח החיים בתקווה להקלה

הפעולה הראשונה שיהיה הכי קל ליישם אותה בהקשר של שחיקת סחוס תהיה שינוי אורח החיים. לכל אחד מאיתנו יש אורח חיים אחר, מהסיבה הזו לא כולם סובלים משחיקות סחוס. יכול להיות סיכוי ששחיקת הסחוס במקרה שלכם נגרמת בשל אורח חיים בעייתי, כזה שמקדם אותה בברכה. על מנת למנוע מהשחיקה להחמיר יהיה עליכם לשנות את כל ההרגלים הללו. בין אם מדובר על פעילות גופנית מאומצת, השמנת יתר, היעדר מנוחה והרשימה עוד ארוכה. מי שישנה את אורח חייו יכול למצוא את עצמו נמנע מכל מיני טיפולים אחרים.

טיפול פיזיותרפי לשחיקת סחוס

לאורך ההיסטוריה טיפולי פיזיותרפיה הפכו להיות לאפקטיביים מאוד בסיטואציות שונות. בין היתר אפשר לבצע טיפול פיזיותרפי אשר מיועד לטיפול בשחיקה של הסחוס. עם ביצוע מגוון רחב של מתיחות ניתן יהיה להפחית את הכאב ולמזער את הקושי בתפקוד. בו בזמן השחיקה שהתקדמה עד כה בקצב מסחרר תהפוך להיות הרבה פחות מורגשת. עם זאת חובה לעשות טיפול פיזיותרפי אשר מיועד לשחיקת סחוס, ולא כזה שמיועד לבעיות אחרות. כל מקרה דורש התייחסות מעט שונה, וטכניקות טיפול שתהיינה מיועדות רק לבעיה הנקודתית. אין ספק כי עם טיפול פיזיותרפיה ברמה גבוהה ניתן יהיה למזער את הבעיות המופיעות עם שחיקה של הסחוס.

הזרקה של חומצה היאלורונית

חומצה היאלורונית הפכה להיות לפתרון אפקטיבי להתמודדות עם בעיות רבות. כולנו מכירים זריקות חומצה היאלורונית שמיועדות להעלמת קמטים, אך במקרה של שחיקת סחוס זה יכול להיות יעיל. החומרים שנמצאים בתוך הזריקה חודרים אל תוך העצם ומגנים אליה כמעין שכבת סחוס נוספת. ניתן יהיה לבחור בפתרון הזה כפתרון זמני, עד אשר מוצאים את הפתרון הנכון לטווח הרחוק. חובה לדעת כי על מנת שהטיפול הזה יהיה אפקטיבי לתקופה ארוכה יחסית חובה לחזור עליו. לעיתים יהיה עליכם לבצע הזרקה של חומצה היאלורונית למפרק אחת לכמה חודשים.

ניתוח החלפת מפרק

האפשרות האחרונה שנמצאת בסל האפשרויות תהיה ניתוח, אף אחד לא יבחר בה מיד. עם זאת מדובר על אפשרות שאחוזי ההצלחה שלה ואופן האפקטיביות שלה יהיו הכי גבוהים. מי שיעבור את הניתוח בהצלחה ימצא את עצמו מחלים ומתחזק כעבור זמן קצר עד חזרה מלאה לשגרה. יש כאלה שהאופציה של הניתוח תהיה האופציה היחידה שניצבת מולם. אם השחיקה כל כך חמורה ומורכבת, אף אחד מהטיפולים המשמרים האחרים לא יספק תוצאות. אין דבר יותר משמח מאשר לדעת כי השחיקה כבר לא חמורה כפי שהייתה בעבר. אנו מציעים לכם לבחון את המקום האידיאלי בו תבצעו את הניתוח הזה, לא מדובר על עוד סתם ניתוח. המאמר נכתב בשיתוף פרופ׳ אמיר הרמן אורטופד ומנתח מומחה.

קרדיט תמונה: freepik
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.