ניתוחים אורטופדים נפוצים

גוף האדם הוא מכונה. הוא בנוי מעצמות, שרירים, גידים. בשביל שנוכל לנוע בחופשיות, לבצע פעולות שונות בעזרת הידיים, הרגליים ואיברים אחרים בגוף, הרי שהגוף שלנו צריך לתפקד באופן מלא וחופשי וכל חלק ממנו, בפרט אותם חלקים שתיארנו, חייבים לעבוד בצורה נכונה, כפי שהם נועדו לעבוד.

אם חלק מסוים בגוף לא מתפקד מסיבה כזו או אחרת, הרי שזה יכול להשפיע באופן נקודתי על התפקוד שלנו וזה יכול גם להקרין על מקומות אחרים ולהשפיע על התפקוד באופן רחב יותר. ככל שאנחנו נזניח ולא נטפל, סביר להניח שהבעיה רק תחמיר ויהיה לנו קשה לתפקד. יכול להיות שנצליח לטפל בבעיה, אך מאוד סביר להניח שזה ידרוש טיפול הרבה יותר משמעותי.

מתי ולשם מה עוברים ניתוחים אורטופדיים?

אחד ממאפייני הטיפול הם ניתוחים אורטופדיים שונים. אנחנו יכולים למצוא שורה של ניתוחים שיכולים להחזיר לנו את האפשרות לתפקד, לשפר את היכולות שלנו, וגם אם לא נגיע למאה אחוז או להקל במידה ניכרת על תחושת הכאב שאנחנו חווים ועל סימפטומים נוספים.
ישנם ניתוחים אורטופדיים שאנחנו נדרשים לעבור בגלל פציעה, חבלה או מכל סיבה אחרת שמאלצת טיפול באופן מיידי. למשל קרע במניסקוס. כפי שנוכל לראות לאחר מכן, מדובר באחד הניתוחים הנפוצים בתחום האורטופדיה. לעומת זאת, ישנם ניתוחים שאנחנו צריכים לעבור כתוצאה מתהליך ארוך של שחיקה ופגיעה, אשר מתגלים בשלב מסוים ואז יש צורך לטפל בהם והדרך לעשות זאת היא באמצעות ניתוח אורטופדי.

מה הם הניתוחים הנפוצים ביותר

ניתוח לתפירת קרע במניסקוס – קרע שכזה יכול להיגרם מסיבות שונות, הנפוצות שבהן היא פעילות גופנית מאומצת וכן תנועה לא נכונה. הקרע נגרם באזור הברך ואז אנחנו צריכים לעבור תהליך של אבחון בשביל לוודא שאכן זה המצב. במקרה כזה, עלינו לעבור ניתוח לתפירת הקרע בשביל שנוכל לחזור ולהזיז את הברך בצורה נכונה מבלי שנרגיש תחושת כאב.

ניתוח שברים – מדובר על סדרה של ניתוחים לאיחוי שברים, בין אם זה בידיים ובין אם זה ברגליים. באופן טבעי, ניתוחים כאלה יש צורך לבצע באופן מיידי שכן אי אפשר תמיד לחכות שהשבר יתאחה מעצמו. השבר יכול להיגרם כתוצאה מתאונה, חבלה, ועוד. אחרי הניתוח נצטרך לעבור תקופת שיקום אצל פיזיותרפיסט מוסמך עד שנוכל לחזור ולהשתמש ביד או ברגל בצורה סדירה.

ניתוח פריצת דיסק – הרבה מאוד אנשים חווים כאבי גב אשר הסיבה להם היא פריצת דיסק. היום אפשר לטפל בבעיה זו באמצעים שונים, בין היתר באמצעות ניתוח. במהלכו מנסים להפחית את הלחץ של הדיסק על עמוד השדרה, מתוך כוונה לאפשר למטופל לחזור לתפקד באופן רגיל. חשוב להדגיש, מדובר בניתוח מאוד נפוץ, אך יחד עם זאת הרבה מאוד רופאים יעדיפו לחפש פתרונות אחרים לפני כן, בין היתר בגלל שהם מעדיפים לא לנתח בעמוד השדרה, אם קיימת אפשרות כזו.

קרדיט תמונה: freepik
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.