מהם התפקידים של אנשי השכר?

בודק שכר הינו מקצוע מוביל בתחומו אשר בו מקבלים הסכמה לתפקיד לאחר קורס לימודי באחת המכללות הקיימות בארץ. בודק שכר הינו תפקיד שניתן לקבל רק לאחר התמחות מקצועית או תואר אקדמאי באחד מן המקצועות הבאים לדוגמא: רואה חשבון, יועץ מס מייצג, חשב שכר, עורך דין, כלכלן, מפקח עבודה ומבקר פנים. 

תפקידו העיקרי והמרכזי של בודק השכר הינו לפקח על תנאי העבודה במיוחד במקומות עבודה גדולים שלהם יש המון עובדים כמו חברות אחזקה, ניקיון, אבטחה, הסעדה ועוד. בחברות אלו שמחזיקות הרבה כח אדם נדרש לבצע הערכות תקופתיות על ידי בודק שכר בשביל לוודא את כשירות העסקת העובדים ושכרם. בודק שכר צריך לוודא שכל ההסכמים שנחתמו עם העובדים עומדים ומתקיימים כסדרם ושאין שום חריגות והפרת זכויות כלפי העובדים. 

בודק השכר חייב למלא את תפקידו ללא ניגוד אינטרסים כיאה לחוקי האתיקה שלמד בקורס.

בודק שכר לשם תחילת עבודתו צריך להגיש בקשה לקבלן- בעל העסק על מנת לקבל רישומים של העובדים בחברה, לערוך שיחות עם העובדים בחברה ולבסוף להכין דו"ח מסכם על ליקויים שנמצאו ולהגישו. 

חשיבות בדיקת מרכיבי השכר

מרכיבי השכר של עובד שכיר מפורטים במלואם בתלוש השכר שאותו מקבל העובד בכל עשירי לחודש בדרך כלל. תלוש השכר דומה לדו"ח פיננסי ולכן רובנו המוחלט מסתכלים תמיד רק על הברוטו והנטו ולא מייחסים חשיבות לכל שאר המרכיבים המופיעים בתלוש השכר. בתלוש השכר מופיעים נתונים רבים שלא את כולם אנחנו מזהים לרוב הפרשות לפנסיה, זכויות, נקודות זכות וכו' שבהם המעסיק יכול לטעות וזה יעלה לנו בהרבה מאוד כסף. 

לכן, על חובת העובד לערוך בדיקת תלושי שכר מדי פעם ובמיוחד אם זיהה משהו חשוד באחד ממרכיבי השכר, לפנות למחלקת הנהלת חשבונות בחברה בבקשה לתקן את מה ששגוי, במידה ודבר זה מתעכב או לא נעשה כלל יש לפנות לאיש מקצוע לביצוע הבדיקות והמשך התנהלות מול המעסיק עד שהעובד יקבל את המגיע לו לפי דין. על בדיקת תלושי שכר חלה התיישנות מעבר ל 7 שנים מהפסקת העבודה, לכן לא כדאי להתמהמה במיצוי זכויותיהם ולטפל בזה באופן מיידי. 

קרדיט תמונה: freepik
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.