ספורט, דיכאון וחרדה ומה שביניהן

המונח נפש בריאה בגוף בריא נתמך גם מחקרית לאורך השנים וכיום אין כלל ספק שאנשים שעוסקים בפעילות גופנית, אפילו מתונה, מסייעת להפחתה משמעותית בסיכוי ללקות בדיכאון. הפעילות הגופנית משפרת לנו את מצב הרוח ומפחיתה תסמיני חרדה, כיצד זה קורה בפועל ומה עוד ניתן לעשות כדי להפחית את תסמיני הדיכאון והחרדה? כדאי להמשיך לקרוא. 

כיצד ספורט משפיע על דיכאון

מחקרים רבים שנערכו לאורך העשורים האחרונים הוכיחו באופן ברור שפעילות ספורטיבית מובילה להפרשת חומרים כמו סרוטונין ואנדורפין להם השפעה דומה למורפין על הגוף. מה זה אומר במילים פשוטות? שיש לחומרים המופרשים טבעית בספורט יכולת להשרות על הגוף תחושה של שלווה ורוגע, והם גם מסייעים בהפחתת כאבים. 

מעבר לעובדה שיש השפעה פיזית ברורה שתורמת לתחושה הטובה, יש לפעילות הגופנית השפעות נוספות עלינו כבני אדם. כאשר אנו עושים משהו למען בריאותנו, כאשר אנו מתאמצים עבור עצמנו וכאשר אנו רואים לכך תוצאות – הדבר משפיע באופן חיובי על התחושה העצמית, כמו גם הפידבק שמתקבל מהסביבה כאשר אנו עוסקים בספורט. 

פעילות גופנית והשפעתה על חרדה

המחקרים שנעשו בתחום לאורך השנים בחנו את ההשפעה של הפעילות הגופנית על הדיכאון אך גם על החרדה. הממצאים הוכיחו שכאשר אדם חש חרדה, גם פעילות ספורטיבית חד פעמית יכולה לסייע להפחתת תסמיני החרדה, ולכן הפעילות מומלצת גם אם לא באופן קבוע. בסופו של דבר פעם אחת של ספורט היא פעם אחת יותר מהספורט שלא נעשה, ולכן כל תרומה כזו חשובה וטובה לגוף. כמובן שרצוי להתמיד בכך כדי לשמור על אורח חיים בריא. 

4 דרכי טיפול בדיכאון וחרדה

הטיפול בחרדה ודיכאון יכול להיות שילוב של כמה פתרונות יחד או של אחד מהם, אך הם כולם מומלצים במיוחד וחלקם מסייעים גם למנוע את הופעתם של הדיכאון והחרדה. 

פעילות גופנית – מומלץ לעסוק בפעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע ולהקפיד על תזונה מזינה ובריאה. פעמים רבות נשאלת השאלה איזו פעילות גופנית מומלצת, והתשובה לכך די פשוטה – זו שאתם הכי נהנים ממנה. כאשר עוסקים בספורט ממנו נהנים, גם חווים הצלחה וההתמדה גדולים יותר, אך גם הספורט עצמו מהנה ותורם למצב הרוח. אפשר לבחור בהליכות, יוגה, אימוני כוח, ריצות, שחייה או כל ספורט אחר, לבד או בקבוצה. 

שמירה על חיי השגרה – מומלץ מאוד לשמור על חיי השגרה, להקפיד ללכת ללימודים או לעבודה ולשמור על שעות שינה סדירות עד כמה שניתן. רצוי לישון במהלך הלילה ולא במהלך היום כדי לשמור על שגרת השינה הבריאה. 

טיפול תרופתי – אחת הדרכים היעילות להתמודד עם חרדות ודיכאון הנה באמצעות שימוש בתרופות הנוגדות חרדה ומפחיתות תסמיני דיכאון. לקבלת ייעוץ ודרכי טיפול בחרדה יש לפנות לפסיכיאטר המתמחה בכך בכדי לבחון את האפשרות וכדי להתאים את הטיפול התרופתי הטוב ביותר. לעיתים יהיה מדובר בטיפול תרופתי נקודתי, ולעיתים יהיה צורך בטיפול ממושך יותר ולאורך תקופה כדי להתמודד עם תסמיני הדיכאון והחרדה. 

פסיכותרפיה – בדרך כלל מומלץ לשלב את הטיפול התרופתי עם פסיכותרפיה שמהווה טיפול משברי שנעשה ברובו בשיחות של מטפל ומטופל. מטפלים אלה צריכים להיות מוסמכים לכך ומאושרים על ידי משרד הבריאות. 

קרדיט תמונה: freepik
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.