תרגילי כוח עם משקולות

עבודה עם משקולות הינה חשובה, מועילה ומספקת מענה לכמה  מטרות פיזיות ואסתטיות. מתאמן שמבצע בצורה נכונה וקבועה תרגילי כוח עם משקולות ישיג תוצאות טובות בכמה היבטים: חיזוק שרירים, הגברת קצב חילוף החומרים, עיבוי העצמות וכמובן עיבוי וחיטוב הגוף.  לצד היתרונות הברורים הרבים שתרגילי כוח עם משקולות מציעים, חשוב לדעת שתרגול ועבודה לא נכונים עם משקולות עלולה להסב נזקים, פציעות וכאבים ובמיוחד במידה וחוזרים עליה באופן קבוע ולאורך זמן. תנועות לא נכונות גורמות לעומס יתר על השרירים והשלד ובמקרים מסוימים המתאמן עלול להזדקק לטיפול שיקומי ורפואי.

 

כללי בטיחות וזהירות

  • חימום

חשוב להקפיד על חימום לפני ביצוע תרגילי כושר עם משקולות. לפני תרגול עם משקולות מומלץ לערוך 5 דקות לכל הפחות של פעילות אירובית. חימום זה מיועד להכנת השרירים לפני  הפעילות על מנת שאלה יתפקדו בצורה טובה במהלכה, למנוע פציעות ולשפר את היכולות ואת הביצוע. במידה ואתם מעוניינים לבצע תרגילים עם משקולות לזרועות, תוכלו לבצע במשך כמה דקות הנפה של הזרועות לכיוונים שונים.

  • הימנעו מעומס יתר

תרגילי כושר עם משקולות חייבים להיות מותאמים באופן אישי לכל מתאמן. המשקל שרצוי לעבוד אתו משתנה והוא אישי לכל מתאמן. את המשקלים המתאימים לכל אחד ואחת יש לקבוע על פי המטרות והיכולת. חשוב להקפיד שלא להרים משקולות שהינן כבדות יתר על המידה בבת אחת, כאשר המשקל הנכון והרצוי הינו משקל שאפשר להרים לפחות עשר פעמים ברציפות. במידה ובמהלך אימון החזרות אתם מתקשים להמשיך בתרגיל, עליכם להוריד במשקל. במידה שאתם לא חשים במהלך התרגיל בקושי משמעותי, רצוי להוסיף משקל בהדרגתיות על מנת שהתרגול יהיה אפקטיבי.

 

תרגילי כוח מומלצים עם משקולות

  • אימון בעזרת משקולת קטלבל

במהלך השנים האחרונות, הפכו אימונים באמצעות משקולת קטלבל לנפוצים למדי בחדרי הכושר, במועדוני הספורט ובסטודיו לאימונים. קטלבל הינה משקולת בעלת צורה עגולה שמזכירה פגז או כדור של תותח והיא בעלת ידית אחיזה. המקור של המשקולת ברוסיה
ותפקידה המקורי היה לשמש כיחידת מדידה.

  • גובלט סקוואט

תרגיל זה עובד בצורה יעילה על השריר הארבע ראשי והוא מתבצע כאשר המשקולת צמודה לחזה ומוחזקת בשתי הידיים, יש להקפיד לאורך כל התרגיל להשאיר את המשקולת צמודה, את הכתפיים משוכות כלפי מטה, ברכיים מופנות לצדדים ורגליים בפיסוק שהינו רחב מעט יותר מהרוחב של האגן.

  • לאנג'ים

לאנג' הינו תרגיל שעובד על השריר הארבע ראשי, שריר הישבן והאמסטרינג. החזיקו את המשקולות בשתי ידיים במהלך ביצוע התרגיל. עמידת מכרע, בצעו כפיפה עד למצב שהברכיים יגיעו לזווית של 90 מעלות והברך האחורית לא נוגעת במשטח הרצפה. את הלאנג'ים ניתן לבצע במקום, בהליכה, בהחלפת רגליים וכן בהגבהה על מנת להעלות את מידת הקושי.

לסיכום, ביצוע תרגילי כוח עם משקולות מסייע רבות לחיטוב הגוף וחיזוק השרירים וזאת בתנאי שהתרגול מבוצע בצורה נכונה. תרגילי כוח שמבוצעים באופן קבוע תוך התאמה אישית למטרות וליכולות של המתאמן מסייעים לשמירה על כושר ותורמים לעיצוב הגוף וחיזוק השרירים.

 

קרדיט תמונה: freepik
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.