מאמן כושר לגיל השלישי

מאמן כושר לגיל השלישיהגוף שלנו הוא מכונה שצריכה תחזוקה כל פעם, אבל עם השנים נהיה יותר קשה לשמור על "המכונה" הזאת. שמירה על כושר גופני מחייבת אותנו בתכונה שלרבים אין – התמדה. במהלך השנים אנחנו חווים ירידה משמעותית בכושר הגופני וזה משפיע עלינו מכל הבחינות, פיזיות ורגשיות. פעילויות שנהגנו לעשות בקלות פתאום הופכות למטלה שבסופה אנחנו צריכים להסדיר נשימה. שגרת אימונים קבועה תתרום לבריאות הנפש והגוף וכמובן, תשמור על הגוף שלכם לטווח ארוך. 

 

האם אתם נמצאים "בגיל השלישי"?

הביטוי "הגיל השלישי" שגור בפינו, אבל האם אנחנו באמת יודעים מה הכוונה? הגיל השלישי מייחס לגילאי 60 ומעלה. הכניסה לגיל השלישי היא לא פשוטה והיא מלווה בקשיים פיזיים ורגשיים כאחד. "נפש בריאה בגוף בריא" – המשפט הוכח נכון פעמים רבות והוא נכון לכל גיל. הגיל השלישי מתחלק לתקופות שונות כאשר הראשונה היא מגיל 60 ועד 75, התקופה השנייה היא מגיל 75 ועד 85 והתקופה השלישית היא מגיל 85 ואילך. חשוב לציין שבכל גיל אפשר להתאמן כל עוד מדובר על מאמן כושר לגיל השלישי עם ניסיון וידע בתחום. 

מה עושה מאמן כושר לגיל השלישי?

פגישת ייעוץ – הדבר הראשון שצריך המאמן לעשות הוא להכיר את המתאמן. אי אפשר לבנות תוכנית אימונים ללא הכרות הכוללת עבר רפואי, הגבלות כלשהן, אישור רופא נדרש לעיתים קרובות וכמו כן, ציפיות מצד המתאמן ובאמת לראות אם הכימיה שיש ביניכם היא נכונה לשני הצדדים. פגישת הייעוץ כוללת שני דברים, האחד הוא תיאום ציפיות מבחינת שכר, זמינות, והשני הוא בניית תוכנית אימונים עם הצבת יעדים. המחירים משתנים בהתאם לבחירה בקבוצה או אימון יחיד. המחיר עבור אימון יחיד הוא בין 120 ש"ח ועד 240 ש"ח, המחיר הקבוצתי הוא החל מ-80 ש"ח. 

בניית תוכנית אימון – בניית תוכנית אימונים היא אינדיבידואלית בהתאם למתאמן. מאמן כושר לגיל השלישי בונה תוכנית אימונים בהתאם למה שמסוגל אותו מתאמן לעשות. האידיאל הוא להגיע ל-150 דקות שבועיות של פעילות גופנית בסיבולת מתונה. האימונים יכולים לכלול הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה ואפילו ריצה. תוכנית אימונים יכולה לכלול גם עבודה על שיפור הגמישות, יוגה, אימוני כוח מתונים ועוד. 

 

החשיבות של אימוני כושר בגיל השלישיהחשיבות של אימוני כושר בגיל השלישי

שמירה על כושר גופני תקין הוא חשוב בכל גיל, בין אם מדובר על הייטקיסט צעיר שכל היום נמצא מול המחשב ובין אם מדובר על הגיל השלישי. השוני הוא התהליך, בגיל השלישי אנו חווים כאבים שונים שלאו דווקא נובעים מזקנה, אלא מחוסר טיפוח ושמירה על שגרת חיים נכונה. מאמן כושר לגיל השלישי שם דגש על שלושה דברים עיקריים: סיבולת לב ריאה, גמישות ואימוני כוח. 

  • סיבולת לב ריאה חשובה בכל גיל, אך בגיל השלישי הגוף שלנו מתעייף הרבה יותר מהר. כדי שנוכל להמשיך לשמור על אורח חיים ברמה תפקודית זהה ככל הניתן, יש תמיד להפעיל את הגוף, לאמץ אותו באופן מתון, גם אם זה אומר הליכה. פעילות גופנית בכל דרגה תורמת לסיבולת לב ריאה וכמובן, להזרמת דם וחמצן בגוף.
  • לפעמים הדברים הקטנים אלו הם הקריטיים ביותר. לדוגמא, אם מישהו קורא לכם מאחורי הגב בגיל צעיר יותר מה שתעשו הוא לסובב את הראש כאשר הגוף יחסית יציב ובמקום. בגיל השלישי אנחנו רואים שגם דברים מינוריים כמו אלה הם קשים. זה לאו דווקא נובע מזקנה, אלא מחוסר גמישות שהגוף מתנוון עקב חוסר פעילות.
  • אימוני כוח נועדו כדי להקל על כאבי מפרקים או כל כאב גופני אחר אשר עלול להפריע לאורח חיים תקין. אימוני כוח משמרים על שרירי הגוף שלנו בשילוב עם התזונה הנכונה. אימוני כוח יכולים להיות הרמה של משקלים קלים, אימונים שמשפרים יכולות מוטוריות, אימונים שמתאימים גם לפיזיותרפיה ועוד. 

 

עצימות האימון

אמנם המחשבה היא אימון כושר בעצימות מתונה, אבל הנתון משתנה בהתאם ליעדים ולהשגת המטרות במהלך התהליך. כדי לקבל את האפקטיביות הגבוהה ביותר מהאימון, אנחנו נרצה כן לשמור על אינטנסיביות המתאימה למתאמן. המטרה שלנו היא כן לראות שיפור מאימון לאימון ולכן, אנחנו כן נפעל בעצימות גבוהה ביחס לעבר האימוני של המתאמן, מטרות (חיטוב, גמישות, מסה) וזאת בכדי להשיג את המטרות שלנו ולראות התקדמות. אימון הוא הרבה יותר קשה פסיכולוגית מאשר פיזית בכל גיל. הדבר שכן מנחם אותנו ומעניק לנו מוטיבציה להמשך הוא התקדמות בתהליך שהיא פיזית ונגלית לעין.

היתרון הגדול של מאמן כושר לגיל השלישי בשונה מחוגים ושיעורים שונים הוא התאמה אישית למתאמן. שיעורים בקבוצות גדולות לרוב יהיו אפקטיביים, אבל לא באותה מידה של אימון מותאם אישית. בקבוצה האימון מותאם לכלל ולכן יהיה לרוב בעצימות נמוכה. כדי לקבל את התמורה הטובה ביותר לקושי אותו אתם חווים במהלך האימון, אימון מותאם אישית הוא המסלול הנכון.

 בטיחות אימון

מאמן כושר לגיל השלישי חייב לשים דגש על בטיחות האימון. בגיל מבוגר במיוחד יש מספר דברים שחובה לקחת בחשבון. הדבר הראשון הוא נטילת תרופות שהיא תופעה שכיחה מאוד בגיל השלישי. לכן, גם על המאמן וגם על המתאמן להיות ערים לסיטואציה הקיימת ולהגיע לאימון לאחר בדיקת כשירות של רופא המשפחה. על המאמן להכיר את התרופות אותן נוטל המתאמן כדי להתאים תוכנית אימונים בהתאם. מלבד לכך, החושים בגיל הבוגר יותר אינם כפי שהיינו בעבר. הסכנה לאיבוד שיווי משקל היא גבוהה ולכן, ערנות מצד מאמן כושר לגיל השלישי חייבת להיות בשיאה. אימונים אישיים יהיו נכונים יותר לגיל השלישי וכמו כן, הקפדה אל שטח האימון המתאים. מומלץ לבחור במקום נקי, לבחור את הציוד הנכון וכמו כן, טכניקה.  

מאמן כושר לגיל השלישי
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.