מתחילים להתאמן? לפניכם סקירה קצרה של כל סוגי הפיטנס

רבים הבוחרים לחולל שינוי בחייהם מתחילים להתאמן כדי להכניס את הגוף לכושר, לחזק סיבולת לב ריאה ושרירים, להתחטב, לרדת במשקל ועוד שלל סיבות שבגינן כדאי להתחיל להזיז את הגוף. אם אתם מתלבטים מאילו אימונים להתחיל ולאיזה של אימונים לפנות, ערכנו עבורכם סקירה קצרה.

 

פעילות אירובית לחיזוק סיבולת לב ריאה

פעילות אירובית היא למעשה הבסיס לכל תוכנית כושר באשר היא ולא במקרה. הפעילות גופנית המכונה גם  קרדיווסקולרית או פעילות אירובית, מגבירה את קצב הלב והנשימה, דבר שמסייע בשיפור הכושר הקרדיו-נשימתי שלכם, דבר המוביל לסגנון של אורח חיים בריא יותר. הפעילויות הנכללות תחת ההגדרה של אימון אירובי הן שיעורי כושר אירובי (כמו קיקבוקסינג, זומבה וכדומה), הליכה מהירה, ריקוד, רכיבה על אופניים, טניס, שחייה, קפיצה בחבל וריצה.

 

אימוני כוח לחיזוק השרירים

ככל שאנו מתבגרים עם הגיל, כך אנו מאבדים מסת שריר המשפיעה באופן  ישיר על איכות חיינו. מכן החשיבות להקפיד על אימוני כוח, המסייעים בשיפור הניידות והתפקוד הכללי, בונים את העצמות והשרירים ומפתחים שרירים נוספים שמגינים על הגוף מפני נפילות או שברים שעלולים להתרחש בגילים מבוגרים יותר.

ההגדרה של אימוני כוח או התנגדות, היא פעילות גופנית אשר מטרתה לשפר את השרירים או קבוצת שרירים אל מול התנגדות חיצונית. הפעילויות הנכללות תחת הגדרה זו הן הרמת משקולות,  נשיאה של משאות כבדים, גינון מאומץ ושימוש ברצועות התנגדות או במשקל גופכם לחיזוק השרירים.

 

גמישות וניידות

גמישות וניידות הם שני מרכיבים הכרחיים עבור תנועה בריאה. עם זאת, שניהם אלמנטים נפרדים לחלוטין. גמישות היא היכולת של הגידים, הרצועות והשרירים שלנו להימתח, וניידות היא היכולת של הגוף להניע את המפרקים בטווחי התנועה המלאים שלהם.

אין המלצה אחת גורפת המנחה כמה זמן יש לעסוק בפעילויות המשפרות את הגמישות והניידות – למשל  מתיחות. אך ידוע כי תרגילי גמישות חשובים לכושר הגופני. בנוסף, לאנשים מבוגרים מומלץ לשלב גם אימונים של יציבות ושיווי משקל באימוני הכושר הקבועים שלהם. נמצא כי פעילות גופנית קבועה הכוללת גם אימון שיווי משקל מסייעת להפחית באופן ניכר את הסיכון של מבוגרים ליפול או למעוד, דבר שעלול לגרום לפציעות חמורות ואף מחלישות.

 

מנוחה והתאוששות

לא רק כושר גופני הוא חשוב לשמירה על אורח חיים בריא, אלא גם ימי מנוחה והתאוששות המאפשרים לגוף את הזמן הנדרש לשם תיקון הנזק הטבעי שחל בשרירים בעת ביצוע פעילות גופנית. חשוב לזכור כי פעילות גופנית, מפעילה לחץ תמידי על השרירים ועל גופינו. הזמן שבו הגוף מתקן או מרפא את הלחץ הזה, הוא האופן שבו הגוף מתחזק. אך חשוב לזכור כי כדי שזה יקרה יש  לתת לגוף מנוחה מספקת לאחר האימונים ולאפשר את ההתאוששות הנדרשת.

ימים שבהם אתם בוחרים להתאושש יכולים שלא לכלול כלל שום סוג של פעילות גופנית או לחילופין לכלול  פעילות גופנית בעצימות נמוכה, כמו הליכה שאינה מואצת למשך 10 דקות לפחות או יוגה עדינה. חשוב שלא לאמץ את הגוף בימי המנוחה גם אם אתם מבצעים סוג של פעילות גופנית, משום שהמטרה היא לתת לו להתאושש.

 

יתרונותיה הבריאותיים של הפעילות הגופנית

חשוב לדבר גם על היתרונות של הפעילות הגופנית אשר מפחיתה באופן מהותי את הסיכון ללקות במחלות כרוניות שונות כגון: מחלות לב, סוכרת מסוג 2 ואף סרטן. כושר גופני מסייע למנוע כמעט באופן גורף מחלות רבות. לכן, לא משנה באיזה גיל אתם, הקפידו לשלב פעילות גופנית כחלק מאורח חייכם, אשר יבטיח לכם גם שיפור כללי במצב הרוח, שמירה על משקל תקין, חיזוק של הגוף והשרירים, הפחתת מחלות ועוד יתרונות רבים.

 

קרדיט - PEXELS
הילה מלול אימון כושר גופני
הילה מלול אימון כושר גופני

הילה מלול בוגרת לימודים אקדמאיים ומאמנת אישית. מנהלת המרכז לאימון אישי בישראל.